Konsernsjef Per Axel Koch i Polaris.

Negativt resultat for Polaris

Mediekonsernet Polaris fikk et resultat før skatt på minus 16,6 millioner kroner i første kvartal i år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over åtte år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Økende press i annonsemarkedet trekkes fram som den viktigste årsaken til tapet. Samlet sett falt annonseinntektene med 13 prosent. De digitale annonseinntektene gikk ned 4 prosent i første kvartal, mens annonseinntektene på papir falt 16 prosent.

Vurderer nye tiltak

Driftsinntektene falt til 376 millioner kroner, ned 7 prosent fra samme kvartal i fjor. Polaris er allerede i gang med kostnadskutt, og nye tiltak utredes, opplyser konsernet.

– Selskapet er i gang med å utrede nye resultatforbedrende tiltak som skal sikre at vi utvikler produktene våre og opprettholder tilstrekkelig finansiell handlekraft, sier konsernsjef Per Axel Koch i en pressemelding.

Polaris Media utgir Adresseavisen, Sunnmørsposten, Harstad Tidende og en rekke andre aviser.

Konsernet venter en videre svekkelse av både abonnementsinntekter og overskudd fra trykkerivirksomheten. Konsernet skriver at kostnadsbesparende tiltak på 70 millioner kroner får effekt i løpet av 2016, noe som tilsvarer 4,7 prosent av de totale driftskostnadene gjennom hele fjoråret. Dette er den siste delen av kostnadstiltak som ble vedtatt i 2014.

Adressa blir del av Schibsteds annonsesystem

Han beskriver avslutningen på 2015 og inngangen på 2016 som krevende.

– Vi har ikke den sterke digitale veksten lengre. Vi jobber med å snu den utviklingen.

Adresseavisen vil som første avis i Polaris Media bli en del av Schibsteds nye annonsesystem AppNexus.

– Vi kommer til å samarbeide enda mer med Schibsted fremover.

Schibsted eier 29 prosent av Polaris Media og kontrollerer sammen med Schibsted-vennlige NWT Media til sammen 55,4 prosent av konsernet.

Powered by Labrador CMS