Fotokontrakter splitter redaksjonene

Arrangører og plateselskap mener boikott hjelper, og flere presseorganisasjoner mener vi ikke bør dekke begivenheter med uakseptable fotokontrakter. Mange gjør det likevel.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi kan ikke se bort fra store arrangementer som finner sted, og leserne har krav på at vi rapporterer derfra, sier Mode Steinkjer, kulturredaktør i Dagsavisen.

– Så lenge ingen styrer våre penner kan vi dekke slike arrangementer, sier Per Anders Madsen, kulturredaktør i Aftenposten.

– Det eneste vi oppnår med boikott er å straffe våre egne lesere, sier Sigrun Berge Engen, kulturredaktør i Adresseavisen.

– Vi anmelder ikke konsertene, men det ville være unaturlig å ikke dekke selve begivenheten, sier Torry Pedersen, ansvarlig redaktør i VG Nett.

– Det er håpløst å anmelde konserter uten bilde. Da faller de skrivende journalistene sine fotografkolleger i ryggen, kommenterer Terje Bringedal, VG-fotograf og leder i Pressefotografenes Klubb.

Vanligere og verre

Fotokontrakter, der artister prøver å styre bruken av bilder, er de siste årene blitt stadig mer vanlige på konsert- og sportsarrangementer.

Verst er det på konsertfronten, hvor betingelsene i kontraktene er blitt mer restriktive. Hittil i år har blant annet Dolly Parton krevd at bilder av henne skulle forhåndsgodkjennes før publisering, mens Justin Timberlake nektet bruk av bildene utover den ene konsertanmeldelsen de var tatt til. Nine Inch Nails på Øya-festivalen forrige uke er det ferskeste eksempelet på et band med en «uspiselig» kontrakt.

Etter bråket rundt fotokontraktene til Ozzy Osbourne og Dolly Parton tidligere i år, gikk Norsk Presseforbund, Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening, Pressefotografenes Klubb, Mediebedriftenes Landsforening, Landslaget for Lokalaviser, Den Norske Fagpresses Forening og Magasin- og ukepresseforeningen sammen om en uttalelse.

Der heter det blant annet at «Vi oppfordrer norske redaktører til å si nei takk til å dekke arrangementer som legger hinder i veien for den frie nyhetsformidling i tekst og bilder og å unnlate å undertegne på avtaler som aksepterer slike begrensninger».

Solidarisk boikott

Til tross for dette dekker altså noen arrangementene med tekst, mens andre – slik som VG og Dagbladet – velger å droppe dem helt. VGs musikkjournalist Stein Østbø begrunner avisens praksis med «solidaritet med fotografene» og at boikott er nødvendig, skal man klare å stoppe den negative utviklingen. Hos konkurrenten i Dagbladet lar man fotoavdelingen vurdere kontrakten. Hvis de anser den som uspiselig, legger også journalistene ned sin penn.

– Vi tror det kan ha en positiv effekt at vår misnøye blir kommunisert videre til management og artister, sier Sven Ove Bakke, musikkjournalist i Dagbladet.

Musikkbransjen tror på boikott

Bak oppfordringen om full boikott ligger troen på at selv stjerneartister trenger omtale. Men i de mediene som har valgt å trykke tekst uten bilde, uttrykkes det stor tvil om boikott som effektivt pressmiddel. Eller som Madsen sier det, «det er nok helst en vakker tanke».

Både konsertarrangører og ansatte i platebransjen har derimot tro på at det faktisk kan hjelpe. Ditlef M. Jacobsen, markedssjef i plateselskapet Sony BMG, mener at bare tekst reduserer verdien av omtalen, men at effekten blir enda mye større uten noen dekning i det hele tatt. Og Rune Lem, daglig leder i Gunnar Eide Concerts (GEC), anslår at om lag halvparten av artistene trekker kontrakten før Norges-konserter, når de får høre om null pressedekning som mulig konsekvens.

Stones droppet kontrakt

GEC er landets største konsertarrangør, og hadde i forrige uke Rolling Stones på Valle Hovin. Også Stones stilte med fotokontrakter, men ifølge produktsjef Pelle Neraasen i plateselskapet EMI Music skapte ikke dette problemer i forbindelse med Oslo-konserten.

– Vi hadde et begrenset antall fotopass tilgjengelig, som gikk til de større avisene og byråene. Rolling Stones frafalt kontraktene overfor disse, opplyser Neraasen. Han sier videre at det som regel løser seg uten større problemer, som da amerikanske Korn droppet kontrakt på Norwegian Wood i juni da de ble fortalt hva resultatet kunne bli.

I tilfellet Justin Timberlake nyttet ingen overtalelsesforsøk. Men Cecilie Sanden, promotionansvarlig i plateselskapet Sony BMG, nevner kjapt Shakira, Beyoncé og Tool som ferske eksempler på artister som, stilt overfor boikottrusselen, har bøyet av.

At fotokontraktene som artistene utarbeider for internasjonale turneer skal bli mindre omfattende i framtida, er det ingen som tror.

Frykter framtida

– Innholdet i kontraktene utarbeides for internasjonale forhold, som på mange punkter skiller seg vesentlig fra Norge. Men det tar artister sjeldent hensyn til, så det er vi som blir lidende, sier Ditlef M. Jacobsen. Han frykter at innholdet i fotokontraktene kan bli enda strengere i framtida, på grunn av det synkende platesalget.

– En stadig større andel av artistenes inntekter vil komme fra andre produkter knyttet til artistens merkevare. Og når mer av de kommersielle verdiene vil ligge der, må vi forvente at de vil prøve å styrke kontrollen over sitt produkt ytterligere, sier Ditlef M. Jacobsen.

Powered by Labrador CMS