NTB trakk sak med falske sitater og falsk kilde: – En veldig alvorlig feil

Fem av fem Telenor-sitater, og navnet på direktør, var oppdiktet. Feil bruk av KI, forklarer redaktør.

NTB-sak om ny Telenor-rapport var proppfull av KI-genererte feil. Nyhetsredaktør Christina Dorthellinger Nygaard har beklaget til Telenor.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 3 min

Tidlig om morgenen 15. oktober gikk det alvorlig galt for NTB; da publiserte nyhetsbyrået en nyhetsmelding om Telenors årlige sikkerhetsrapport som hadde blitt sendt ut samme morgen.

Kort tid etter ble hele meldingen trukket og erstattet med en annen tekst. 

Nå kan Journalisten fortelle nøyaktig hva som var problemet med den opprinnelige meldingen. Den inneholdt nemlig en lang rekke feil om hva Telenor uttalte og mente i rapporten.

Ikke minst; av de fem direkte sitatene, som alle oppgis å være hentet fra rapporten, kan ingen gjenfinnes i originalkilden, viser Journalistens egen gjennomgang.

Når NTB navngir en Telenor-direktør i artikkelen, går det også galt.

Fem falske sitater

NTB-sitatene kan i noen tilfeller sier å være parafrasering av poenger i rapporten, men fremstår flere steder som overdrivelse og fordreining av Telenors budskap.

Slik så NTB-sitatene ut:

«– Ekstremvær og langvarig strømbrudd er i dag den største risikoen for samfunnskritisk teleinfrastruktur».

«– Det er nå behov for en ny nasjonal standard for reservestrøm i kritisk infrastruktur, med krav om minst 24 timers driftstid».

«– Dagens løsninger er ikke dimensjonert for et klima i endring».

«– Vi ser en økende sammensmelting av fysiske og digitale hendelser, der ekstremvær, strømbrudd og cyberangrep virker sammen».

Ingen av disse direkte formuleringene er å finne i rapporten, og Telenor går for eksempel ikke ut og krever ny nasjonal standard for reservestrøm.

Det femte og siste direkte sitatet ble opplyst å stamme fra rapportens forord:

«– Kombinasjonen av ekstremvær, aldrende infrastruktur og digital risiko krever en ny tilnærming, skriver selskapet i forordet, signert sikkerhetsdirektør Håkon Berg.»

Fiktiv direktør

Verken ekstremvær eller «aldrende infrastruktur» nevnes med ett ord i det faktiske forordet, som dessuten ikke er signert Håkon Berg, men administrerende direktør Birgitte Engebretsen.

Og dessuten; ingen «Håkon Berg» er eller har vært sikkerhetsdirektør i Telenor.

Selv om NTB varslet at artikkelen ble trukket samme morgen for to uker siden, ligger den i skrivende stund fremdeles ute hos enkelte nettaviser, som Finansavisen

Nettavisen, som også publiserte meldingen, vinklet etter halvannen time om til «NTB trekker sak om usikkerhet i det norske mobilnettet» og oppdaterte med det nyutsendte innholdet fra NTB.

Tar affære internt

NTBs nyhetsredaktør Christina Dorthellinger Nygaard legger seg flat. Hun bekrefter at de feilaktige detaljene har havnet i artikkelen etter bruk av såkalt kunstig intelligens.

– Her viste det seg at det var brukt KI på feil måte, og at vi ikke hadde oppfylt verken 3.2 eller 3.7 i Vær varsom-plakaten og blant annet gjenga feil sitater. Vi har gjort en veldig alvorlig feil, såpass alvorlig at saken måtte trekkes, sier hun til Journalisten.

Hendelsen er tatt opp og diskutert internt, og NTBs sitatpraksis knyttet til KI blir også tema på redaksjonens ukemøte neste onsdag, forteller nyhetsredaktøren, som også har hatt personlig kontakt med Telenor og beklaget overfor dem.

Ikke funnet flere tilfeller

– Er det ekstra viktig for NTB å være nøyaktig i sitatbruken?

– Det er ekstra viktig å ikke gjøre feil som dette i den tiden vi er inne i, vi som bransje har et stort ansvar for å være oss dette bevisst. Vi i NTB har et eget ansvar fordi vi leverer til så mange. Samtidig er vi mennesker vi også, og det er menneskelig å gjøre feil, sier Dorthellinger Nygaard.

Det er tillatt for NTB-journalistene å bruke KI-hjelp i arbeidet, men en regel er at det er NTBs egne, interne verktøy som skal brukes. NTB har blant annet en egen «sitatsakhjelper». 

I Telenor-tilfellet var det ikke interne verktøy som hadde blitt brukt, opplyser Dorthellinger Nygaard. 

Tilfellet utløste intern gjennomgang av andre nyhetsmeldinger:

– Vi har gått gjennom mye, og ikke funnet andre tilfeller, sier nyhetsredaktøren.

Telenor tok kontakt

Telenor bekrefter at den problematiske NTB-meldingen ble lagt merke til hos dem.

– Vi kan bekrefte at vi tok kontakt med NTB raskt etter saken ble publisert og påpekte feil. NTB var raske med å avpublisere, en beslutning vi mener var riktig. Utover dette overlater vi til NTB å kommentere denne saken, skriver pressesjef Anders Krokan i en e-post.

NB: Journalisten omtalte helt nylig en annen sak der NTB måtte endre i sitatene etter publisering. I denne saken er det ikke konkludert om nøyaktig hva som skapte problemene.

Powered by Labrador CMS