Lanserer nyhetskriterier for Generasjon Z

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Hvordan nå Generasjon Z (de som er født mellom midten av 1990-tallet og tidlig på 2010-tallet) er en utfordring for de fleste redaktørstyrte medier.

Under World News Media Congress 2024 i København denne uka, ble det lagt fram forslag til reviderte nyhetskriterier for å nå denne gruppen.

«København-kriteriene» er som følger:

    Utdannende: Vis oss nyheter som hjelper oss å lære og forstå mer om relevante emner.

    Styrkende: Vis oss nyheter som oppmuntrer oss og gir verktøy for å ta handling basert på informerte beslutninger.

    G-lokal: Vis oss hvordan globale hendelser påvirker oss lokalt og omvendt.

    Menneskelig: Vis oss mangfoldig representasjon gjennom personlige erfaringer som vekker empati, medfølelse og inspirasjon.

    Innflytelsesrik: Vis oss hendelser som påvirker mange mennesker og påvirker oss eller de involverte.

    Objektiv: Vis oss faktabasert nyheter, upartisk og fra forskjellige perspektiver.

    Tidsriktig: Vis oss aktuelle nyheter og prioriter pågående hendelser.

Powered by Labrador CMS