Google og Meta har tatt halvparten av det britiske annonsemarkedet

Mats With Greger
nyhetsstudio

Google og Meta sikret seg minst halvparten av de 42,6 milliarder pundene som ble brukt på annonsering i Storbritannia i 2024. Det skriver Press Gazette.

Ifølge det britiske nettstedet, som dekker pressen i Storbritannia, viser deres estimater og tall fra Advertising Association/WARC at de to teknologigigantene tar stadig større markedsandeler gjennom vekst i digitale annonseformater, særlig innen søk og bannerannonsering.

Ifølge avisen håver Google og Meta inn rundt 26 milliarder pund i det britiske annonsemarkedet. Det tilsvarer om lag 360 milliarder kroner. 

Press Gazette har for tiden en kampanje kalt «Duopoly – Stop Google and Facebook destroying journalism». Avisen anslår at sosiale medier stod for over halvparten av veksten på 16,7 milliarder pund innen bannerannonsering.

Søkeannonsering steg med 12,8 prosent til 16,9 milliarder pund, og Google, som står for omtrent 90 prosent av søk i Storbritannia, anslås å ha fått inn om lag 15 milliarder pund av disse.

I tillegg har Google massive inntekter fra YouTube og egne annonseplattformer.

Dermed har de to gigantene annonseinntekter på rundt 26 milliarder pund, skriver Press Gazette. Det er mer enn ti ganger som mye som alle aviser, magasiner, lokalmedier og radiokanaler til sammen.

De tradisjonelle mediene i Storbritannia tapte imidlertid terreng i 2024, og ifølge Press Gazette har andelene annonseinntekter som tilfaller pressen gått fra 39 prosent i 2007 til magre 3,8 prosent i fjor.

Powered by Labrador CMS