Chatboten «HeiVG» er tilgjengelig for alle

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

 Etter en periode med testing åpner VG nå chatboten «HeiVG» for alle brukere, skriver mediehuset i en pressemelding.

– Potensielt startskuddet på noe helt nytt, sier Øyvind Brenne, utviklingsredaktør i VG. 

Chatboten HeiVG

«HeiVG» skal gi brukerne faktabaserte svar på spørsmål om nyheter, sport og underholdning – basert på VGs journalistiske dekning og verifiserte kilder.

– Generativ KI er i ferd med å endre mediebransjen i sanntid. Når vi ser tilbake på denne lanseringen om ett eller to år, tror jeg vi potensielt kan omtale den som startskuddet på noe helt nytt for måten journalistikk konsumeres og formidles på. Vår ambisjon er at «HeiVG» skal bli en naturlig og integrert del av VG-opplevelsen, fortsetter Brenne.

Tjenesten er utviklet i samarbeid mellom VG og svenske Aftonbladet.

VGs versjon av chatboten er bygget på OpenAIs språkmodell GPT-4 kombinert med VGs egne innholdskilder og arkiver.

«Tjenesten er ikke-redaksjonell, og er utviklet for å gjøre eksisterende redaksjonelt innhold enklere å finne, utforske og forstå, uten at den produserer nye artikler eller nytt meningsinnhold», skriver VG i pressemeldingen.

– «HeiVG» passer som hånd i hanske med VGs mål om å være primærdestinasjon for nyheter, og da må vi også utforske nye måter å formidle nyheter på. Erfaringene fra testperioden har vist at brukerne setter pris på raske og presise svar, samtidig som de ønsker tilgang til både oversikter og dypere innsikt i nyhetsbildet, sier utviklingsredaktøren.

Øyvind Brenne.

Dersom svaret ikke finnes i VGs egne databaser, vil «HeiVG» supplere med informasjon fra andre åpne, verifiserte kilder på internett for å gi brukerne best mulig svar.

«HeiVG» er tilgjengelig for alle brukere via URL-en https://www.vg.no/hei fra og med 5. mai.

Powered by Labrador CMS