VG gikk fri etter klage på Morten Hegseths rolle i annonse

Mats With Greger
nyhetsstudio pfu_live_mai25

Det er tidligere kjendismanager Erland Bakke som har klaget inn en video med tittelen «Annonsørinnhold: – En pangstart av den nye sesongen av the White Lotus!» til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Annonsen lå på VGs front der tittelen var under et bilde av Morten Hegseth. Over bildet lå det en stripe med teksten «ANNONSØRINNHOLD» og logoen til strømmetjenesten MAX.

Bakke mener Hegseth er redaksjonelt ansatt i VG og oppfattes som en VGTV-profil. Han reager derfor på at Hegseth ble brukt i annonsen, som var en reklamekampanje for MAX. Slik klager ser det hadde Hegseth en dobbeltrolle da han ble brukt i annonsen.

Erland Bakke fotografert på et tidligere PFU-møte.

VG på sin side, avviser at Hegseth er ansatt og at VG er manager eller selger kommersielle tjenester for ham. Hegseth sa opp stillingen som journalist i 2017, men har nå en samarbeidsavtale med VGTV i forbindelse med en podkast.

Under diskusjonen var utvalget tydelige på at annonsen var innenfor bransjestandard, på tross av at noen ikke liker det. Annonsørinnholdet var tilstrekkelig merket, ifølge utvalget.

Når det gjelder rollen til Morten Hegseth, var det deler av utvalget som mente at posisjonen som VGTV-profil, ikke var optimal for inntrykket annonsen får for publikum.

– Det er mer problematisk med bruken av Morten Hegseth, som VG har en frilansavtale med VG på det som må kunne kalles redaksjonelt innhold, sa PFU-leder Anne Weider Aasen under diskusjonen.

Publiseringen på annonseplass er likevel innenfor presseetikken, konkluderte utvalget.

Powered by Labrador CMS