NJ etterlyser støtte rettet mot unge

Mats With Greger
mediefolk nyhetsstudio
Landsmøtet 2025 Landsmøtet 2025 Margrethe Solheim Håland og Dag Idar Tryggestad NJ Foto: Marte Vike ArnesenFoto: Marte Vike Arnesen
NJ-nestleder Margrethe Håland Solheim og leder Dag Idar Tryggestad.

Norsk Journalistlag (NJ) etterlyser rettighetsbasert mediestøtte, økt innovasjonsstøtte rettet mot unge, og en egen støtteordning for lokalradio. Det kommer frem i et innspill til Medietilsynet som Journalisten har lest. 

Innspillet kommer i forbindelse med at tilsynet skal gjennomgå de ulike ordningene for direkte mediestøtte

I innspillet understreker NJ at «det er på høy tid å sikre større forutsigbarhet og funksjonalitet i mediestøtteloven ved å innføre rettighetsbaserte regler». De advarer mot dagens «nullsum-spill», som de mener svekker mangfoldet og redaksjonell uavhengighet.

Hele innspillet fra NJ kan du lese her

Støtte for å nå unge

NJ foreslår også at innovasjons- og utviklingstilskuddet «økes med 10 mill. kroner, og at økningen øremerkes prosjekter rettet mot unge».

Dette fordi «andelen i befolkningen som ikke bruker tradisjonelle nyhetsplattformer» øker, og tilliten til mediene synker – særlig blant unge menn. Forslaget støttes av Utdanningsforbundet og KS.

NJ viser også til behovet for et styrket produksjonstilskudd for å «opprettholde mediemangfoldet i hele landet».

Offentlige annonsekroner

Som Journalisten har omtalt ved flere anledninger den siste tiden, vites det ikke hvor mye av det offentliges annonsepenger som havner hos de store teknologiselskapene.

Det ønsker Nj en oversikt over:  

«NJ foreslår en snarlig kartlegging av hvor mye annonseinntekter som går til hhv. teknologigiganter og norske redaktørstyrte medier», heter det i innspillet. 

NJ ber om at det vurderes virkemidler som sikrer at flere offentlige annonsekroner tilfaller norske redaksjoner. 

20 millioner

Når det gjelder lokalradio, støtter NJ «forslaget fra Norsk lokalradioforbund (NLR) om å opprette en egen redaksjonell støtteordning for lokalradio, med en årlig ramme på minimum 20 millioner kroner».

Videre tar NJ til orde for at «nullmoms må gjelde all journalistikk, uansett plattform», og ber om tiltak som kan «sikre at flere offentlige annonsekroner tilfaller norske redaksjoner».

De mener også at kompetanseheving må inn som en del av mediepolitikken.

«Kompetansestøtte må være en integrert del av mediepolitikken på linje med produksjonsstøtte og innovasjonsmidler», heter det i innspillet.

Til opplysning: Journalisten eies og utgis av Norsk Journalistlag.

Powered by Labrador CMS