Rapport: Avisene har aldri tjent mindre på annonser

Nils Martin Silvola
nyhetsstudio
Medietilsynets direktør, Mari Velsand.

Norske avisers annonseinntekter i fjor var på et historisk lavt nivå, ifølge en fersk rapport fra Medietilsynet.

Nedgangen fra 2023 var bratt: I 2024 gikk avisenes annonseinntekter 8,1 prosent ned fra året før, et fall på 332 millioner kroner.

Både rene digitale og papirrelaterte annonseinntekter gikk ned. Det er første gang siden 2017 at de digitale annonseinntektene peker nedover.

Nedgangen gjør driftsøkonomien i norske redaktørstyrte medier mer sårbar, slår Medietilsynets direktør, Mari Velsand, fast.

Hun peker på konkurranse fra «tek-gigantene» som en viktig årsak til det vedvarende fallet i de norske avisenes annonseinntekter. I 2024 hadde de globale aktørene en markedsandel på 47 prosent av det norske annonsemarkedet. Avisene hadde 14 prosent, anslår rapporten.

I løpet av de siste fire årene er avisenes annonseinntekter samlet redusert med 11,8 prosent, 502 millioner kroner, anslår rapporten.

Les mer hos Medietilsynet.

Powered by Labrador CMS