Danske medier sender annonsører i retning konkurrentene

Mats With Greger
nyhetsstudio

Flere danske mediehus har sammen gått sammen i et opprop for å få annonsører til å bruke pengene sine på danske medier. Det skriver danske Journalisten.

I en felles annonse med overskriften «Brug dine annoncekroner hos vores konkurrenter» oppfordrer de annonsører til å velge lokale aviser og medier fremfor globale plattformer.

Nesten 70 prosent av alle reklamekroner i Danmark havner hos de internasjonale teknologigigantene, ifølge tall fra  Institutet för Reklame- og Mediestatistik (IRM), og det er også årsaken til kampanjen.

«Vi pleier ikke å anbefale konkurrentene våre, men vi vil heller at du brukere annonsekronene dine på danske medier enn hos internasjonale tek-giganter», heter det i teksten.

Bak oppropet står blant andre JFM, Sjællandske Medier, Berlingske Media, Kristeligt Dagblad og JP/Politikens Hus.

Trine Christensen, annonse¬direktør i Jyllands-Posten, er talsperson for initiativet. Hun understreker overfor danske Journalisten at hensikten ikke er å skamme ut annonsører.

– Jeg tror ikke at vi får annonsørene til å la være å kjøpe hos tek-gigantene, og det er heller ikke målet. Men vi har en interesse i å skape en dialog, sier hun.

Ifølge danske Journalisten vil mediehusene komme med en rapport våren 2026 , som skal vise fordelene ved annonsering i danske medier.

Powered by Labrador CMS