NR om statsbudsjettet: – Bekymret for medieøkonomien

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Generalsekretær Reidun K. Nybø i Norsk Redaktørforening er glad for at regjeringen foreslår å støtte forslaget om et senter for kildebevissthet med 20 millioner kroner:

– Det er positivt at regjeringen har forstått at det er klokt å satse på et senter som skal jobbe for økt kompetanse om kildebevissthet i befolkningen og at det er viktig at senteret har sitt utspring i sivilsamfunnet, sier Nybø.

– Vi er stolte av å ha fått være med på dette fra starten og bidrar gjerne videre, men det er viktig å understreke at dette ikke er et presseinitiativ. Her går akademia og organisasjons-Norge sammen om etableringen av en uavhengig stiftelse. Det er viktig at denne typen arbeid skjer med utspring i sivilsamfunnet og ikke er et myndighetsorgan.

Reidun Kjelling Nybø.

Nybø mener at det også er positivt at regjeringen vil bevilge 45 millioner kroner til at Nasjonalbiblioteket kan inngå en avtale for å bruke aviser i trening av norske og samiske språkmodeller.

– Vi er også tilfreds med ekstra bevilgninger til Institutt for Journalistikk, Senter for undersøkende journalistikk (SUJO) og samarbeidsdesken til Landslaget for lokalaviser, NRK og SUJO.

Senere i høst kommer de fireårige styringssignalene i mediepolitikken. Nybø venter i spenning på disse.

– Det er helt avgjørende at regjeringen er ambisiøse og fremoverlente. De redaktørstyrte mediene har vært gjennom mange år med store inntektskutt. Reduserte annonseinntekter, endrede brukervaner, konkurranse fra internasjonale tek-selskaper og kunstig intelligens gjør at endringene skjer svært raskt. Da må vi også ha mediepolitiske verktøy som er tilpasset de nye utfordringene.

NR-ledere legger til:

– Myndighetene har de siste årene understreket medienes helt sentrale rolle som en del av totalberedskapen. Det må også synliggjøres i en framtidsrettet mediepolitikk.

Nybø avslutter:

– Selv om vi har flere mindre tiltak å glede oss over i forslaget til statsbudsjett, så er vi bekymret for den generelle medieøkonomien i årene som kommer.

Powered by Labrador CMS