Hevder New York Times blåser opp abonnenttall

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

New York Times rapporterte denne uka en kraftig økning i antall digitale abonnenter, men deler av veksten skyldes en ny måte å telle på, skriver nyhetsbrevet Breaker.

Avisen opplyste i sin kvartalsrapport at den hadde fått 460.000 nye digitale abonnenter – det høyeste antallet på flere år. Men ifølge Breaker skjuler tallene en teknisk detalj: En ny «Family Subscription»-ordning, der ett betalt abonnement gir tilgang til flere familiemedlemmer, blir nå regnet som to abonnenter i stedet for én.

I fotnoten til kvartalsrapporten heter det at «hver familieabonnement er priset høyere enn et individuelt abonnement og telles som én fakturert abonnent og én ekstra abonnent».

Denne endringen utgjør ifølge Breaker rundt to prosent av mediehusets totale digitale abonnementsbase ved utgangen av tredje kvartal 2025 – tilsvarende 235.000 «ekstra» abonnenter.

Det innebærer at mer enn halvparten av veksten som ble meldt i pressemeldingen skyldes den nye tellemetoden, skriver Breaker.

Powered by Labrador CMS