Stadig flere svarer at pris er et hinder for å abonnere

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Flere unge voksne har nå tilgang til nyhetsabonnement, viser ferske tall fra Mediebedriftenes Landsforenings rapport «Betaling for nyheter 2025», som ble lagt fram i dag.

Administrerende direktør Randi S. Øgrey peker på at utviklingen både er positiv og bekymringsfull:

– Unge prioriterer redaktørstyrte nyheter, og sier at de opplever journalistikken som relevant og verdifull. Samtidig ser vi en risiko for at flere kan falle utenfor på grunn av dårligere råd. Journalistikk må være tilgjengelig for alle, ikke bare de med god økonomi, sier Øgrey i en pressemelding.

Randi S. Øgrey.

Rapporten viser at over syv av ti nordmenn har tilgang til minst ett avisabonnement, en økning på ti prosentpoeng siden 2018. Veksten er størst blant 18-29-åringer, hvor 63 prosent nå oppgir å ha tilgang.

Undersøkelsen viser også en sterk preferanse for direkterelasjon mellom mediehus og publikum. 70 prosent foretrekker å få nyheter via nettavisenes egne flater, mens fire av ti unge ønsker deling gjennom sosiale medier. Kun seks prosent oppgir sosiale medier som viktigste nyhetskilde.

Samtidig svarer stadig flere at prisen er et hinder for å abonnere. Andelen ikke-abonnenter som sier de ikke har råd, har tredoblet seg det siste året. Yngre brukere benytter i større grad gratis nyhetskilder og er mer åpne for reklamefinansiert innhold.

Interessen for video øker i alle aldersgrupper. Halvparten av de mellom 18 og 29 år foretrekker nå nyheter i videoformat, mens 17 prosent foretrekker podkast.

– For å møte brukernes behov må mediehusene kunne utvikle fleksible og innovative løsninger på tvers av formater. Derfor er nullmoms på redaktørstyrte nyhetstjenester helt avgjørende, det sikrer like rammevilkår uavhengig av publiseringsform, og gjør det mulig å nå nye generasjoner med kvalitetsjournalistikk, sier Øgrey.

Hele rapporten finner du her.

Powered by Labrador CMS