Styrevedtak i Dagbladets redaksjonsklubb

Budsjettkrisa i DB Medielab må ikke spenne beina under en av Dagblad-husets få suksesser for tida, nettavisa vår. Dagbladet.no er i vekst. Den erobrer markedsandeler og tar lesere fra VG Nett.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Utviklingen er oppsiktsvekkende: De største aktørene i mediebransjen - enten de er på nett eller papir - pleier å ese ut i kraft av sin egen tyngde. De gjør seg feite på bekostning



av mindre konkurrenter. Dagbladets nettredaksjon har snudd denne spiralen.

Dagbladet.no tåler ikke en ny slankekur. Redaksjonen er allerede sterkt avmagret i den forstand at den har færrest ansatte av de store, norske nettavisene. Men med uslitelig innsatsvilje leverer staben et produkt som er fett nok: Nyhetsnesen er skarp, produktiviteten er usedvanlig høy, produktutviklingen skjer fortløpende. Dessuten: Annonseinntektene øker og nettredaksjonens budsjettkontrollen er god. Og leserne blir stadig flere.

Nye kutt i den redaksjonelle virksomheten kan gi lavere inntektsgrunnlag i nær framtid. Annonseinntektene er nå styrt etter TV-modellen, dvs. at annonseprisen svinger i takt med antall lesere. Erfaringer fra journaliststreiken dokumenterte hvor følsom markedsmekanismen er, den kan gi store svingninger dag til dag, fra time til time. Mindre lesestoff gir raskt færre lesere og derav reduserte inntekter.

Den akutte krisa i DB Medielab skyldes til en viss grad sviktende budsjettering, blant annet en urealistisk tro på økt salg av mobiltjenester uten at det er utviklet nye tilbud eller løsninger. Men krisa har også sammenheng med selskapets avsindige investeringsiver de siste åra. Investeringene er gjort uten at det er stilt de samme krav til avkastning og sikkerhet som gjelder for andre forretningsområder i Dagblad-huset. Konsernet har måttet bokføre store tap på samarbeidsavtaler med eksterne nettsteder. Noen har ikke hatt livets rett, noen har ikke vært i stand til å gjøre opp for tjenester som Medielab har levert.

I 1999 sa selskapets daværende publisher, før DB Medielab ble utskilt som eget selskap, at nettdriften kunne gått i balanse allerede i 2000 hvis man hadde beholdt det daværende aktivitets- og utgiftsnivået. I stedet valgte styret og ledelsen å satse på et såkalt «offensivt alternativ» - en vågal investeringsiver som har medført at mange titall millioner kroner er



kastet ut av vinduet.

De oppsiktsvekkende resultatene av nettredaksjonens journalistiske innsats i den grå hverdagen, en innsats har gitt dokumenterbar gevinst, må ikke gå samme veien.

I denne situasjonen må eierne erkjenne sitt ansvar, opprettholde det journalistiske aktivitetsnivået, og dermed sikre både arbeidsplasser og sine egne framtidige gevinstmuligheter. Ta vare på suksessen!



For styret i Dagbladets redaksjonsklubb,

Sigbjørn Andersen



leder



Powered by Labrador CMS