Trond Markussen er både president for eierorganisasjonen NITO og styreleder for TU Media.

TU-eier om størrelsen på støtte etter papirkutt: – Altfor tidlig å mene noe om

Fikk rundt regnet 30 millioner årlig for å sende Teknisk Ukeblad til alle medlemmer.

Publisert

Teknisk Ukeblad kutter papirutgaven, omtalte Journalisten tidligere denne måneden.

Fra neste år skal det 170 år gamle fagbladet være heldigitalt.

Dermed forsvinner et fast innslag i postkassene til hundretusenvis av fagorganiserte ingeniører, naturvitere og teknologer over hele landet. 

Lenge har Tekna og Nito, som eier halvparten av TU Media hver, betalt titalls millioner årlig for at alle medlemmer skulle motta hver eneste utgave av Teknisk Ukeblad som medlemsgode.

Begge tilbyr per i dag halv pris på TU Ekstra-abonnement, som gir tilgang til betalingsartikler på tu.no og digi.no.

– Fallende interesse og oppslutning

Journalisten henvendte seg først til Tekna med flere spørsmål om gratisabonnementordningen og nedleggelsen av papirutgaven.

Svaret kom i stedet fra Nito-president Trond Markussen. Han er også styreleder for TU Media.

Markussen opplyser at avgjørelsen om papirkutt ble tatt av et enstemmig TU Media-styre, i samråd med ledelsen, i mars. Han viser til at også Nito- og Tekna-medlemmer har endrede lesevaner.

– Vi har erfart forventet fallende interesse og oppslutning rundt papirutgaven som medlemsgode over flere år. Derfor har vi styrket og utviklet den digitale satsingen på tu.no og digi.no. Her har vi lykkes med abonnementsveksten. Begge disse digitale publikasjonene har en etablert rolle med å utøve samfunnskritikk og bringe teknologinyheter ut til medlemmene våre, teknologibransjene og det øvrige samfunnet, skriver Markussen.

– Altfor tidlig

Nito-toppen understreker samtidig at TU Media er en viktig del av fagforeningenes samfunnsoppdrag.

 – Begge eierne opprettholder sitt bidrag til mediehuset og er opptatt av TU media sin videre utvikling. Den økonomiske støtten vil bli videreført, skriver Markussen.

– Er den økonomiske støtten som videreføres nå like stor som betalingen for papirabonnementene? 

– Hva som blir den økonomiske støtten til TU Media fremover er altfor tidlig å mene noe om.

Kommunikasjonsdirektør Svein Inge Leirgulen i Tekna opplyser i en sms at Nito-Markussen uttaler seg for begge eierforeningene.

Redaktør: – To ansvarlige eiere

Konstituert ansvarlig redaktør Tor M. Nondal i TU Media forteller om en god og grundig prosess med administrasjonen og styret.

– Det er stadig færre som ønsker et papirmagasin, og det er særlig yngre målgrupper som foretrekker å lese oss digitalt. Det er selvsagt der veksten er og vil komme. Dette er den samme utviklingen som er i de fleste mediehus. Derfor velger vi nå å bruke all energi på å forberede oss på en papirløs tilværelse, sier Nondal.

Tor M. Nondal, konstituert ansvarlig redaktør i TU Media.

De siste to årene har TU Media hatt en formidabel digital vekst, fra rundt 18.000 til dagens rundt 31.000 digitale abonnenter, forteller Nondal.

– Det er før vi har konvertert medlemmer i Nito og Tekna, som har fått papirutgaven som et medlemsgode. Det er nå den jobben starter.

I Teknas årsberetning for 2022 går det fram at fagforeningen brukte 15,4 millioner kroner på å betale TU Media for abonnement. NITO har hatt det samme tilbudet til sine medlemmer, og begge foreningene opplyser å ha 107.000 medlemmer.

– Rundt regnet 30 millioner kroner årlig, som ikke kommer inn til TU Media lenger, iallfall ikke i samme form?

– TU Media har laget dette magasinet til Nito og Teknas medlemmer og fått betalt for det. Men Nito og Tekna er to ansvarlige eiere med et langsiktig og engasjert forhold til sitt eierskap i TU Media, sier Nondal.

 Endrer ikke bemanning

– Ligger det noen endring i bemanning i kortene, i lys av papirnedleggelsen?

– Nei. Det er viktig å presisere at det er papirformatet som legges ned. Det unike og gode innholdet skal videreføres, sier redaktøren.

Nå skal TU gi ut fem utgaver til av papirmagasinet, samtidig som de jobber med hvordan de skal digitalisere innholdet best mulig fremover. 

Håpet og utfordringen ligger i at abonnenter og lesere som blir med videre fra papirmagasinet, kjenner seg igjen når de leser innholdet digitalt, og at assosiasjonene rundt den sterke merkevaren til papir-TU videreføres og styrkes på tu.no og digi.no, forteller Nondal.

 

Powered by Labrador CMS