Dette mener Amedia-sjefen at Medietilsynet ikke forstår
– For meg er det helt åpenbart at så lenge inntektene tilskrives hvert enkelt mediehus, er det fullt ut støtteberettiga, sier Anders Opdahl om +Alt-krangelen.
Amedias konsernsjef Anders Opdahl presenterte fjorårsresultatet onsdag.Foto: Mats Greger
Onsdag kunne Amedia presentere svært solide tall for 2024, der
driftsresultatet endte på 390 millioner norske kroner.
Konsernsjef Anders Opdahl
var spesielt fornøyd med abonnementsutviklingen og kunne vise til at av 705.000
norske abonnenter har nesten 400.000 tegnet seg til +Alt, som ikke bare gir tilgang til lokalavisa man velger seg, men mer enn hundre andre aviser Amedia eier eller er partner med.
Men økte abonnementsinntekter på + Alt kan vise seg å
resultere i avkortet pressestøtte.
– Farlig
I fjor høst fikk fem Amedia-aviser nemlig avkortet
pressestøtte fordi 16 millioner kroner i inntekter fra + Alt ble underkjent som
brukerinntekter.
Beregningen ble klaget
inn, men Medieklagenemnda valgte å opprettholde vedtaket fra Medietilsynet. Nylig
ba sistnevnte om innspill fra bransjen før de fireårige styringssignalene for
mediepolitikken kommer til høsten.
– Vi mener prinsipielt at dette er måten man
selger aviser på. Det mener vi retningslinjene bør anerkjenne. Jeg tror det er
veldig farlig hvis man ikke gir publisister, mediehus og medieeiere anledning
til å kunne utvikle modeller som finansierer journalistikken hvert enkelt sted,
sier Anders Opdahl til Journalisten.
At pengene havner hos den avisa som selger abonnementet, er
helt grunnleggende for Amedias modell, sier han, og fortsetter:
– For meg er det helt åpenbart at så lenge
inntektene tilskrives hvert enkelt mediehus, så er det fullt ut støtteberettiga.
Hvor mye pressestøtte som kan fortsette å falle bort som
følge av underkjente inntekter, vet ikke Amedia med sikkerhet.
Abonnementsutviklingen og inntektene går i riktig retning, men dette er et prinsipielt
spørsmål, sier Opdahl:
– Skal man ha regelverk som åpner for innovasjon innafor
rammene av ansvarlig publisistisk virksomhet, eller en tilnærming som hemmer innovasjon? Det siste er jeg opptatt av at vi ikke skal
ha. Ikke bare på vegne av Amedia, men hele bransjen.
Annonse
– Skjønner ikke bæret
For tanken bak +Alt-modellen er å bygge posisjon og å tilby et
innhold som utløser betalingsvilje, ifølge Amedia. Den posisjonen bygges ute
hos lokalavisene, sier konserndirektør for finans, strategi og kommersiell
drift, Gisle Torheim.
– For eksempel for Østlands-Posten er Larvik i kjernen
for abonnentene, men de har også andre interesser. For eksempel i en hyttekommune, et
sted barna studerer eller interesse for sport.
Klarer man å bygge merverdi på toppen kan man tilføre noe
som gjør at folk er villige til å betale mer, sier Torheim.
Gisle Torheim og Anders Opdahl.Foto: Mats Greger
– Man klarer ikke å få 50 prosent av Larvik til å
abonnere på ØP for 399 kroner i måneden, men klarer man å få dem
til å abonnere på 107 aviser og en halv million artikler i året, spør konsernsjef
Opdahl, og svarer selv bekreftende på det.
Det starter og slutter med ØP, fortsetter Opdahl, og legger til at
produktet utvides med så mye innhold og funksjonalitet at betalingsviljen øker
til en kritisk masse av markedet.
– Derfor er det så viktig at pengene havner igjen
i Larvik. Da får man en feedback-loop på hele medieøkonomien. Det er det her
Medietilsynet ikke skjønner bæret av, sier Opdahl før pressemøtet avsluttes.