Foto: IUMAS

Streik kan påvirke annonsørvalg

MIO tror en konflikt kan styrke nye plattformer og svekke avisenes posisjon.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Reklamekjøpet fra medlemmene i Mediebyråenes Interesseorganisasjon fortsetter å vokse. Månedstallene for april speiler ifølge styreleder Arne-Inge Christophersen bildet ganske presist, siden blant annet påskesalget ikke er med i statistikken.

– Vi får et tydeligere inntrykk av hvordan Medie-Norge beveger seg og har ikke den samme turbulensen som i fjor, hvor det var greit det ene øyeblikket, og så dårlig det andre. Jeg friskmelder ikke markedet, men stabiliteten er bedre. Det er mer penger enn det var for et år siden, det synes jeg vi skal kunne glede oss over.

Vekst og fall

Christophersen viser til at dagspressens vekst har flatet ut. I april var den på 3,6 prosent. Han sier fallet i TV-sektoren samtidig har avtok etter at OL var tilbakelagt. I april falt TV med 1,1 prosent.

MiOs styreleder forteller at det skjer uvanlig raske bevegelser i markedet og viser til at han som administrerende direktør i mediebyrået Initiativ Universal Media fikk en kampanje i «fanget» 17. mai, som skulle ut to dager senere.

Han mener at de kanalene som klarer å områ seg kjapt, er de som vil nyte godt av dette.

– En langvarig streik vil etter hvert kunne påvirke det bildet. Det er vanskeligere for annonsørene nå å skjønne omfanget av streiken, og hvilke aviser som er hardt rammet av dette journalistisk.

Nye kanaler

Christophersen mener det er bekymringsfullt at en eventuell arbeidskonflikt rammer avisene, og det i en situasjon hvor bransjen har bak seg halvannet år med krise.

– Det kan påvirke annonsørenes valg og lære dem nye muligheter som sosiale medier, blogger og søk. Sånne type aktiviteter kan de både smake på og finne ut at smake ganske godt. Det synes jeg ikke er heldig.

Powered by Labrador CMS