- Nettannonsering er ikke død
Annonsering på internett er slett ikke død, men fungerer, viser en undersøkelse foretatt av Mediacom. Undersøkelsen viser at mye av kritikken mot internett som annonseplass er nokså ufortjent.
Mediacoms undersøkelse ble gjennomført på oppdrag for Telenor Mobil, og hensikten var å måle effekten av en internettkampanje for Telenor Mobils nye nettsider. Undersøkelsen viste at nær 25 prosent av respondentene hadde fått med seg budskapet i annonsene, og 57 prosent av disse valgte å besøke nettstedet.
Nina Marie Hølke i Mediacom sier til Journalisten at man selvsagt ikke skal legge altfor mye i en slik undersøkelse, men at den gir et positivt signal om at internettannonsering fungerer.
- Det har vært mange påstander i den siste tiden om at nettannonsering ikke fungerer, men dette viser at nettannonsering ikke er død. Internett har fått ufortjent mye kritikk, og jeg synes en del aktører har stilt nesten respektløst høye krav til internett som tross alt er en ny mediekanal, sier Hølke.
Like stort som radio
- Men det går tregt med annonsering på nettet?
- Vi må huske på at internett som annonseringskanal fortsatt er i startfasen. Det tok Radio1 ti år å få et noenlunde brukbart overskudd. Allerede nå omsettes det annonser på nettet til rundt 400 millioner kroner. Det tilsvarer radioreklamen. Jeg synes man nå bør ha litt is i magen og innse at det vil ta litt mer tid enn forventet, men internett har stort potensial i framtida.
- Trenger vi en sanering på nettet?
- I øyeblikket er det i alle fall for mange aktører som alle skal tjene penger samtidig før det er nok penger i bransjen, sier Hølke.
3.665 med i undersøkelsen
Undersøkelsen ble gjennomført på internett over en firedagers periode, og 3.665 personer besvarte et pop-up-skjema uten noen form for gjenytelser eller lokkemat. Skjemaet ble lagt ut på rundt 50 ulike nettsteder. Dette tilsvarte stort sett de nettstedene som Telenor Mobil tidligere hadde benyttet i sin nettkampanje for de nye hjemmesidene.
Av de 3.665 respondentene oppga 851, eller nær 25 prosent, at de hadde fått med seg budskapet i Telenor-annonsene. Av disse oppga 487, eller 57 prosent, at de derpå hadde besøkt Telenors nye nettsider. Noen av respondentene svarte at de hadde sett annonser i andre medier, spesielt oppga en del yngre at de hadde sett annonsene på tv, noe som ikke er uvanlig i slike undersøkelser.
Lavpris-kampanje
Nina Marie Hølke sier at Telenors kampanje gikk over fire uker og var en rimelig kampanje til litt under 300.000 kroner.
- Sett i forhold til investeringen, synes jeg vår undersøkelse viser at Telenor Mobil fikk et godt resultat, sier hun.