Avdekket brudd på reklamereglene i TV 2 og BA

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Hver vår og høst undersøker Medietilsynet om aktørene overholder reklameregelverket, og ser særlig på de populære tv-programmene. 

Denne våren er TV 2, TVNorge og VGTV kontrollert, i tillegg til boligkanalen Heim TV og Bergensavisens programsatsing Oppsig. Totalt er 16 programmer kontrollert, og to mindre brudd avdekket, skriver Medietilsynet i en pressemelding.

– Den positive trenden fra fjorårets kontroll fortsetter, og vi ser at tilbyderne også i år er flinke til å følge reglene for reklame, sponsing og produktplassering, sier avdelingsdirektør Hanne Sekkelsten i Medietilsynet.

Regelbruddene i vårkontrollen gjaldt for kort merking av produktplassering hos TV 2, og ett tilfelle av noe fremtredende produktplassering i Oppsig hos Bergensavisen (BA). 

Begge tilfeller ble løst gjennom dialog og veiledning, opplyser tilsynet.

– Dette er et tilsyn vi har prioritert over lengre tid, og det ser ut til å gi resultater. Målet er å sikre at seerne ikke får mer reklame enn det som er tillatt, og at programmer med sponsing og produktplassering er tydelig merket, sier Sekkelsten.

Powered by Labrador CMS