Amedias KI-løsning fikk førstepris i New York

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Amedias redaksjonelle KI-sandkasse gikk til topps under utdelingen av Global Media Awards i New York i regi av den internasjonale bransjeorganisasjonen The International News Media Association (INMA), skriver Amedia på egen nettside.

KI-sandkassa fikk pris for «Best Use of Generative AI for Internal Productivity».

– Nok en gang viser Amedias redaksjonelle ansatte at de er helt i verdenstoppen når det gjelder å kaste seg ut i ny teknologi og utnytte mulighetene den gir, sier nestleder Mathias Høibakk Bergquist i Amedia Innholdsutvikling til egen nettside.

Filip Ambrosius Steinhovden (t.v), Mathias Høibakk Bergquist og Oda Oldertrøen kunne juble over priser og utmerkelser til Amedia under Global Media Awards 2025.

– Selv om KI-Sandkassa teknisk sett er utviklet av vårt sentrale team, er det journalistene og redaktørene ute i avisene som gjør at verktøyet lever og stadig utvikler seg. Denne internasjonale prisen bekrefter at kombinasjonen av nysgjerrighet, pragmatisme og vilje til å eksperimentere i det daglige journalistiske arbeidet er noe vi kan være utrolig stolte av, fortsetter Bergquist.

Amedia-avisenes redaksjonelle bruk av kunstig intelligens fikk andre plass i kategorien «Best Innovation in Newsroom Transformation».

Flere norske mediehus/-konsern fikk med seg priser og hederlige omtaler hjem fra New York: VG, Bergens Tidende, Schibsted og Aller Media ble alle hedret. 

VG fikk blant annet en førsteplass for mediehusets høydevideosatsing. Se alle de norske vinnerne her.

Powered by Labrador CMS