NJ ber om kartlegging av annonsekroner

Mats With Greger
nyhetsstudio

Det kommer frem i et skriftlig innspill til budsjettbehandlingen i Familie- og kulturkomitéen fra Norsk Journalistlag (NJ).

NJ skriver de er bekymret for at store deler av annonsemarkedet, også offentlige midler, havner hos globale tekgiganter som bidrar lite til verdiskaping i Norge.

«Vi foreslår derfor at Stortinget ber regjeringen: kartlegge hvor stor del av annonseinntektene – inkludert offentlige midler – som tilfaller henholdsvis teknologigigantene og norske redaktørstyrte medier.», heter det blant annet i det skriftlige innspillet.

NJ skriver videre at de har tre hovedprioriteringer i statsbudsjettet for 2026:

  • Gjeninnføring av plattformnøytralt momsfritak for norske elektroniske nyhetsmedier.
  • Økt innovasjonsstøtte
  • Regulering av tech-giganter og kartlegging av annonseinntekter.

De henviser til innspill fra MBL og øvrige presseorganisasjoner når det gjelder det første kulepunktet.

Situasjonen for unge mediebrukere er imidlertid bekymringsverdig, mener NJ, som viser til at regjeringen selv har varslet at de vil foreslå virkemidler som kan bidra til attraktive nyhetstilbud for unge. 

Behovet er så prekært at NJ mener tiltak bør settes inn før de fireårige styringssignalene i 2027, og ber om at Stortinget øker innovasjonsstøtten med 20 millioner kroner, hvorav 10 millioner øremerkes tiltak rettet mot unge.

Powered by Labrador CMS