Flere krever oversikt over offentlige annonsepenger: – Hva skal vi gjøre med den, spør kulturministeren

– Vi kan sikkert skaffe en slik oversikt. Men hva skal det løse, da, sier Lubna Jaffery.

– Jeg kan ikke detaljregulere hva en underliggende virksomhet bruker pengene på, sie rLubna Jaffery.
Publisert Sist oppdatert
Lesetid: 1 min

Lubna Jaffery tror nemlig det verken blir færre eller flere redaktørstyrte medier dersom man får på plass en oversikt over hvor mye penger det offentlige legger igjen av annonsekroner hos de store tek-selskapene.

– Hva skal det løse? 

Som Journalisten har omtalt tidligere har blant andre stortingsrepresentant Alfred Bjørlo (V) vært svært kritisk til at det ikke finnes en slik oversikt, og uttalt at han er skuffet over at statsrådens svarte passivt da Bjørlo stilte henne et skriftlig spørsmål i Stortinget.

Norsk Journalistlag har også etterlyst en oversikt.

– Hva skal vi gjøre med den? Pålegge folk å ikke annonsere? sier kulturministeren når Journalisten spør om det er mulig å få på plass en slik oversikt.

En ting er det offentlige, sier hun, men også statlige aktører er selvstendige når det kommer til hvordan de bruker penger, og hun ønsker ikke en inngripen i den selvstendigheten.

– Det finnes ingen oversikt. Vi kan sikkert skaffe en slik oversikt, men hva skal det løse, da?

Attraktive medier

Det som er viktig er at mediene blir attraktive på annonsørmarkedet, slik at folk vil tilbake dit, sier ministeren, som understreker at hun ser at det er veldig krevende i konkurranse med big tech.

– Vi må bruke pengene på en fornuftig måte. De redaktørstyrte mediene er viktige, men jeg kan ikke detaljregulere hva en underliggende virksomhet bruker pengene på.

– Så mediene må ta seg sammen og gjøre seg attraktive for annonsørene?

– Nei, jeg sier ikke at mediene må ta seg sammen. Det mener jeg sjelden og de gjør en utmerket jobb. Men løsningen er ikke å forby, eller å statlig regulere, hvor annonsekroner går. Er det liksom det Venstre vil, spør hun.

Hun oppfordrer heller annonsører til å reflektere over hvor man bruker pengene, og mener mange gjerne kan gå en runde med seg selv der.

– Offentlige innkjøp har jo ofte krav, kunne man tenke seg noe lignende med tanke på annonsering?

– Det er ikke jeg som styrer med offentlige innkjøp, det er det andre ministre som gjør.

Powered by Labrador CMS