Universitas øker trafikken kraftig etter ny digital strategi

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Universitas melder om en markant vekst i digitale lesertall denne høsten. Ifølge en pressemelding har studentavisen økt trafikken med over 30 prosent etter å ha innført en ny strategi for nettpublisering.

– Dette viser at strategiske grep i journalistikken faktisk gir uttelling, sier ansvarlig redaktør Idun Kjøl Wiig i pressemeldingen. 

Hun peker på mer målrettet prioritering av nyheter, publiseringstidspunkter og digitalt tilpassede formater som sentrale grep.

Også gjennomslag i andre medier har økt. Siden august er Universitas sitert 46 ganger, og fem av avisens ti mest leste saker noensinne er publisert i samme periode. 

– Siteringene viser at sakene våre ikke bare leses av studenter, men også plukkes opp i det bredere mediebildet, sier nettredaktør Oscar Undahl.

Han forteller videre at de har jobbet for en tydeligere og mer egenartet front, både visuelt og journalistisk. 

– Vi har vært opptatt av at Universitas på nett skal føles som Universitas, sier Undahl.

Wiig mener utviklingen viser at studentjournalistikk kan hevde seg digitalt når det satses langsiktig og redaksjonelt.

– At stadig flere velger å lese Universitas, tar vi som et veldig klart kvalitetsstempel, sier hun.

Universitas ble etablert i 1946 og fyller 80 år neste år.

Powered by Labrador CMS