Axios-sjefen: Vi er inne i en «post-nyhets»-æra

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Medgründer og konsernsjef i Axios, Jim VandeHei, mener amerikansk journalistikk har gått inn i en «post-nyhets»-æra, der det ikke lenger er nyhetene som har størst verdi, men informasjon. Det skriver Semafor.

I et internt notat delt med Semafor advarer VandeHei redaksjoner mot å holde fast ved tradisjonelle nyhetslogikker i et medielandskap preget av kunstig intelligens, algoritmestyrte videofeeder og personalisert innhold.

– Din virkelighet – hvordan du ser verden – defineres ikke lenger av «nyhetene», skriver VandeHei. I stedet formes den av videoene man ser, podkastene man hører på, hvem man følger i sosiale medier, mennesker man kjenner personlig og journalistikken man konsumerer.

For å forbli relevante mener han at mediehus må være nyttige, satse på original journalistikk og tydeligere prioritere dekning av store endringer innen teknologi, styring og mediene selv.

– Det tradisjonelle nyhetsmedier kan gjøre, er å være nyttige, troverdige og opplysende kilder til viktig informasjon, kvalitetssikret av eksperter og holdt til høye standarder for nøyaktighet og sannhet, skriver han.

Powered by Labrador CMS