Over 10.000 medieoppslag om Marius Borg Høiby på ett år
– Mitt inntrykk er på ingen måte at mediene har et ønske om å påføre Marius Borg Høiby et ubehag, slik Trygve Aas Olsen fra Institutt for Journalistikk antyder, sier Reidun Kjelling Nybø.
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening, Reidun Kjelling Nybø, sier at norske medier er mer oppmerksomme på det samlede trykket enn tidligere.
Foto: Morgane Fauconnier
Siden Marius Borg Høiby ble pågrepet 4. august i fjor, har
navnet hans vært nevnt i 10.279 enkeltsaker i norske medier. Det skriver
Aftenposten og viser til tall fra analysebyrået Infomedia.
Byrået har også registrert 31.816 saker om Høiby, publisert
i mer enn 100 land, hvor Tyskland topper listen med over 15.000 oppslag. Til
sammenligning ble saken om Sindre Finnes omtalt 7832 ganger i samme periode, skriver
Aftenposten.
– Viktig at mediene er obs
Generalsekretær i Norsk Redaktørforening (NR), Reidun
Kjelling Nybø, sier til Journalisten at det ikke er uventet at det er publisert
mange saker om Høiby det siste året.
– Det høye tallet speiler jo også at et stort
antall medier har omtalt saken og at det har vært en løpende utvikling siden de
første sakene for et år siden. Vi har hele veien understreket at det er viktig
at mediene er obs på mengden saker og det samlede trykket for de involverte, sier hun.
Det er ingen tvil om at det er svært krevende å stå i et slikt søkelys, og redaktørforeningen har full forståelse for at belastningen er stor både for Marius Borg Høiby, de
fornærmede og øvrige involverte i saken, sier Nybø.
Ubehag
De fleste artiklene om Høiby har vært av negativ karakter, ifølge Aftenposten, og Høibys forsvarer, Ellen Holager Andenæs, blir sitert på at den norske dekningen har vært «overdimensjonert».
– At ettårsdag siden pågripelse synes å gi foranledning til
nok et medieoppslag, er i grunnen et godt eksempel på unødig pågang fra mediene,
sier hun til avisen.
Også fagleder ved Institutt for journalistikk, Trygve Aas
Olsen, er kritisk til dekningen, og sier til Aftenposten at 10.000 artikler er
veldig mye.
– Veldig mye mer enn det som har vært nødvendig
for å opplyse saken. Det er grunn til å spørre hvor stort ubehag mediene har
ønsket å påføre Marius Borg Høiby. Han har vært utsatt for et veldig sterkt
press.
Mer oppmerksomme
Nybø i NR sier til Journalisten at i en sak med så
stort trykk, er det svært viktig at mediene gjør ekstra vurderinger knyttet til
samlet trykk, og at redaktørforeningen er klare til å gi råd og veiledning til
redaksjonene i den videre dekningen.
Hun er imidlertid uenig med Aas Olsen:
– Mitt inntrykk er på ingen måte at mediene har et
ønske om å påføre Marius Borg Høiby et ubehag, slik Trygve Aas Olsen fra
Institutt for Journalistikk antyder overfor Aftenposten.
Redaktørforeningens undersøkelser viser at mediene i større
grad enn tidligere er oppmerksomme på det samlede trykket, og har en løpende
diskusjon om hvordan de skal unngå å legge stein til byrden for alle de som er
rammet i saken, legger hun til.
– Det kan
handle om detaljnivå, bildebruk, nyhetsterskel og selvfølgelig også antall nye
saker.