DEBATT:
KI er ikke problemet, mennesker er
Hosøys bekymringer for kunstig intelligens er forståelige, men bærer preg av mangel på kunnskap.
Illustrasjon: BlackJack3D / Istock
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
I et innlegg i Journalisten 30. juli,
beskriver frilansjournalist Emil Askvik Hosøy kunstig intelligens (KI) som
skadedyr. «Når man først har sett ett i huset, får man ikke sove godt
lenger», skriver han. Bekymringen er forståelig, vi har alle sett eksempler
på KI-bruk som har gått galt.
Hosøy identifiserer
reelle problemer: KI-systemer kan produsere feilaktig informasjon, finne opp
kilder og undergrave tilliten til mediene når de brukes ukritisk. Chicago
Sun-Times' fiktive bokliste er et eksempel på hva som
kan skje når teknologien brukes uten tilstrekkelig kvalitetskontroll.
Men å tro at KI ikke
kommer til å være et verktøy som vil prege journalisters hverdag i fremtiden,
tror jeg vil være en grov bom.
Gode erfaringer
KI fungerer utmerket som
et verktøy for å hjelpe journalisten med å heve kvaliteten på arbeidet,
samtidig som den kan gjøre en rekke rutineoppgaver som frigjør tid. Denne
sommeren har jeg jobbet som sommervikar, og blant annet brukt VGs verktøy Jojo, basert på OpenAIs Whisper-modell, til å transkribere
intervjuer. Resultatet må kvalitetssikres, men teknologien frigjør tid til
kjerneoppgaver som å møte og snakke med folk.
Språkmodeller er geniale
å bruke for å gå gjennom store mengder informasjon på kort tid. De kan også
lage gode utkast til artikler hvis de får presise føringer og godt nok
materiale, men journalisten må ta fullt ansvar for faktasjekking, kildekritikk
og endelig kvalitet.
Teknologien skal ikke erstatte journalisten, men
journalisten skal bruke den til å heve kvaliteten på sitt arbeid. Journalisten
må fortsatt ha de gode idéene. Det er menneskelig- og kunstig intelligens som
sammen skal lage godt innhold.
KI er ikke problemet
Hosøy har grunn til
bekymring hvis KI-bruk primært motiveres av kostnadskutt og ønske om å imponere
aksjonærer. Slik implementering skader journalistisk kvalitet og svekker
publikums tillit. Men problemet ligger i implementeringen, ikke i teknologien
selv.
Når det gjelder
spørsmålet om tillit til mediene, tror jeg ikke KI er den største trusselen. Vi
har allerede sett at det å svekke tilliten til sin egen nettavis er noe
journalister og redaktører klarer å gjøre helt selv. Bare se på eksempler med
overdrevent tabloide overskrifter og clickbait-kulturen som preger flere norske
nettaviser.
Det er også viktig å
huske at om du ikke er fornøyd med svaret du får av for eksempel ChatGPT, er
det du som må formulere teksten du legger inn på en annen måte. ChatGPT lager
ikke gode artikler av seg selv, det er det heller ikke meningen at den skal gjøre.
Den klarer selvfølgelig å produsere noe uten at du har gjort et godt forarbeid,
men artikkelen blir enda bedre om du tar utgangspunktet i det du får, og så
forbedrer den ytterligere i etterkant.
Veien videre
Journalistikken har
tilpasset seg nye verktøy før, og hver teknologi har medført både muligheter og
utfordringer. KI representerer denne type utvikling. Det bransjen trenger er
opplæring for god bruk, og rutiner for kvalitetssikring av KI-assistert innhold.
Jeg tror ikke
journalister og vårt arbeid kommer til å bli overtatt av KI, men journalister
som mestrer teknologien kommer til å ta jobben fra de som ikke ønsker, eller
klarer å bruke den.