Overskudd i Østfold
Aviskrigen i Østfold fortsetter for fullt, men denne gangen konkurrerer konsernene om størst opplagsvekst og overskudd.
Østfold-avisene oppnådde samlet en økning på 3.766 i opplag i fjor, det suverent beste fylkesresultatet i Norge. Nå går alt så meget bedre også økonomisk. Orkla-avisene i Østfold økte sitt samlede driftsresultat med 11 millioner kroner i fjor, og A-presseavisens abonnementsaviser i regionen oppnådde en liknende forbedring.
Bedre enn i 2001
Fredriksstad Blad og Moss Avis endte med driftsoverskudd på henholdsvis 13,3 og 1,9 millioner kroner i fjor. Fratrukket et driftsunderskudd på 1,2 millioner kroner i den nystartede gratisavisa SarpsborgAvisa, kommer Orkla-avisene 9,8 millioner kroner bedre ut enn i 2001. Det året endte Moss Avis med et driftsunderskudd på 4,4 millioner.
Driften av Moss Dagblad, Fredrikstad-Avisa Demokraten, Sarpsborg Arbeiderblad, Halden Arbeiderblad, Rakkestad Avis, Smaalenenes Avis, Akershus Amtstidende og Enebakk Avis gikk samlet om lag 10 millioner kroner bedre i 2002 enn året før. De nevnte A-presseavisene er samlet i Mediehuset Østfold/Follo, som også eier tapsslukene TV-Østfold og gratisavisene Halden Dagblad og Sarpsborg I DAG.
Fortsatt underskudd
Moss Dagblad og Fredrikstad-Avisa Demokraten bedret sine driftsresultater med henholdsvis fem og tre millioner kroner i fjor, men går fortsatt med underskudd i størrelse to til tre millioner.
A-pressen har langt mindre grunn til å glede seg over utviklingen til de to gratisavisene.
– I fjor hadde vi betydelige tap, på flere millioner kroner, i Sarpsborg I Dag og det medhørende reklamebyrået Markér. Også Halden Dagblad gikk med underskudd, sier mediehussjef Tormod Melnæs. Han ønsker ikke å gi detaljert informasjon om tapene.
Gratis-tap
Etter det Journalisten får opplyst på annet hold tapte A-pressen henholdsvis om lag 7 millioner og 1,5 millioner på Sarpsborg I DAG og Halden Dagblad. A-pressen kjøpte Sarpsborg I Dag for hele 18,5 millioner kroner i 2001, hovedsakelig som en strategisk manøver for å hente avisa over fra Orklas til A-pressens annonsesamkjøring.