DEBATT:
Det er nå det gjelder – for mediebransjen og demokratiet
Når redaksjonelle medier kjemper for å forsørge seg, er det ikke bare en utfordring for bransjen.
«Vår posisjon er å supplere utgivernes direkte inntektsstrømmer», skriver Philip Lindqvist i Readly.
Foto: Readly
- Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Det reiser også større spørsmål om hvordan konsumet av pålitelig, redaksjonelt innhold kan fremmes. For at befolkningen skal være informert og engasjert, kreves det at journalistikken faktisk når frem – og dermed overlever økonomisk.
Status i mediebransjen er vanskelig for mange medieselskaper. Det er tøffe tider både i reklamemarkedet og i markedet for brukerbetaling, eller abonnementsløsninger av ulike slag.
Ikke det at reklamemarkedet totalt sett har stoppet opp de siste årene. Økningen på årlig nivå har gjerne ligget rundt prisstigningen i markedet. Men den store utfordringen er først og fremst de multinasjonale gigantens sult etter norske reklamekroner. Ifølge mediebyrået GroupM nærmer Meta, Google, Snapchat, TikTok & Co seg 50 prosent av den totale norske reklamekaken. Det er kraftig kost.
Ingen positiv utvikling
Utviklingen har vært alt annet enn positiv for svært mange redaktørstyrte medier. Kombinasjonen økte kostnader og sviktende inntekter er ikke gode nyheter for medieselskapene. Og når kostnadene er blitt kuttet, så har mange journalister mistet jobben. Det kan føre til mindre kritisk journalistikk. Og det fører til en svekket fjerde statsmakt.
Det fører også til et svekket demokrati. Mindre redaksjonell informasjon gir mindre kunnskap om viktige problemstillinger. Og mindre kritisk journalistikk rundt makten i samfunnet gir svekket søkelys på de som har makt. Demokratiet er avhengig av et opplyst folk – og det er avhengig av journalister som stiller de gode, relevante og de viktige spørsmålene.
Det er ingen tvil om at det norske mediemarkedet er under sterkt press, både når det gjelder reklame og brukerbetaling. Samtidig viser nyere undersøkelser at betalingsviljen for nyheter fortsatt er høy i Norge, og at betalte nettaviser har fått en tydeligere plass i nyhetsrepertoaret.
Det gir et visst håp og understreker behovet for å styrke og supplere medienes inntektsgrunnlag.
Viktig med uavhengige krefter
At sosiale medier gir en flom av såkalte «fake news» gjør situasjonen verre. Jovisst trenger vi redaktørstyrte medier mer enn noen gang, enten de er lokale, nasjonale eller riksdekkende. Eller det er nisjeorienterte fagmedier av ulike slag. Vi trenger kunnskapen – og vi trenger de viktige spørsmålene, stilt av uavhengige krefter.
Vi i Readly driver en digital abonnementstjeneste for redaksjonelle produkter, som oftest med utgangspunkt fra magasiner, ukeblader og aviser. Vi byr millioner av artikler fordelt på 8000 titler og vi har redaksjonelt innhold fra totalt 12 nasjonale markeder. Gjennom å samle redaksjonelle titler og personifisert innhold på ett og samme sted ønsker vi å gjøre det å abonnere på redaksjonelt enklere for folk flest, bruke skjermtiden sin på best mulig måte, samt skape inntekter for de redaksjonelle miljøene.
I fjor tilbakeførte vi 433 millioner svenske kroner til redaksjonelle selskaper – av en omsetning på 725 millioner svenske kroner.
Vår posisjon er å supplere utgivernes direkte inntektsstrømmer. Deres primære inntekter kommer fra direkte relasjoner med lesere og kunder. Vi tilbyr en stor, men komplementær inntektsstrøm.
Enkelt for forbruker
Det er viktig at industrien av redaktørstyrte produkter også finner løsninger som skaper lønnsomhet og levedyktighet på sikt. Da må man både tenke i titler innen ulike sjangre, men også tenke stort i forhold til artikler.
Forbrukerne må selv kunne velge mellom innhold på artikkelnivå, så vel som å lese hele utgaver, og fra ulike publisistiske merkevarer. Innholdet må presenteres i ulike artikkelstrømmer i appen, både utvalgte, anbefalte og personaliserte, slik at brukeren enkelt kan oppdage relevant innhold.
Innholdet må samtidig være optimalisert for ulike skjermstørrelser, slik at det fungerer sømløst på mobil og nettbrett – tilpasset brukerens lesemønster og behov. Og man må ikke minst samle alt på et sted – for å gjøre dette så enkelt som overhodet mulig.
Det som er vesentlig, er at redaktørstyrte medier finner en stabil og god form for å skape omsetning – og som igjen benyttes for å lage enda bedre, troverdige redaksjonelle produkter. Og da artikler og innhold som forbrukeren kan stole på. Derfor retter vi i Readly blikket mot Norge med mål om at vi sammen med andre forlag og medieselskaper skal drive utviklingen fremover og sikre nye inntektsstrømmer.
Nå gjelder det å gjøre seg mest mulig konkurransedyktig, i markedet for reklamekroner. Men også i forbrukermarkedet i kampen om brukernes penger. Alt for å finansiere redaktørstyrte medier og dermed støtte fundamentene for våre demokratier.