Egon Holstad er kommentator, journalist og mellomleder i iTromsø, og tok initiativ til musikksatsinga Feedback i 2015. Foto: Kristine Lindebø

Slik bygde iTromsø opp en av landets største satsinger på musikk-journalistikk

Skaffer avisa trafikk fra hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fem år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

– Vi synes det er jævlig viktig, og det betyr noe for mange. Vi har en by som det pulserer av kulturelt hele året. Da er det for meg veldig rart om det ikke gjenspeiler seg i spaltene i avisa, sier Egon Holstad i iTromsø til Journalisten.

Han er mannen som har sørga for at lokalavisa i nord har blitt en tungvekter på musikkjournalistikk – og dét med lesere i hele landet.

Mens andre mediehus har kutta mer og mer i musikkanmeldelser, har iTromsø virkelig satsa siden 2015, gjennom Feedback – deres eget musikkmagasin – som både finnes digitalt og på faste ukedager i papiravisa. Til sammen to til seks sider hver uke hele året.

– Det er alltid kulturen som må lide i nedgangstider, og derfor kutta man ned som bare faen på dette feltet for noen år siden, da det skulle skjæres ned. Jeg tror ikke det var rett, sier Holstad, som mener alt bråket rundt Dagens Næringslivs forsøk på å følge denne trenden sier veldig mye.

– Jeg digger at de måtte gi etter for presset og gå tilbake på det også. Jeg tror slutningen om at «kultur ikke er så populært» er en helt gal konklusjon.

Ingenting for smalt

Feedback har som mål å anmelde alle albumutgivelser med artister som har en lokal tilknytning, men også et bredt spekter av utgivelser fra både nasjonale og internasjonale artister – innenfor pop, rock, metal, country, jazz, og hiphop. Det blir noen hundre anmeldelser i året, anslår Holstad.

I tillegg anmelder de konserter i Tromsø gjennom hele året, noe Holstad mener er en selvfølgelighet.

– Hvis vi ser på interessen for musikk, så har jo ikke den avtatt med årene. Tvert imot – tilgangen på musikk, og konsumet av musikk, er større enn noensinne.

Tromsø har et rikt kulturliv, og mange Tromsø-artister har gjort det stort langt utenfor byen, blant annet elektronika-duoen Röyksopp. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix

I tillegg til anmeldelsene kommer dybdeintervjuer, faste spalter, nekrologer, dypdykk, lettfattelige lister, tilbakeblikk på musikk-Tromsø fra iTromsøs arkiv, og nå også Feedback film. Ingenting er for smalt.

– Ideen er at vi skal ha en slags folkelig og lave skuldre-profil, og samtidig nerde ganske kraftig for dem som er over gjennomsnittet interessert i musikk, sier Holstad.

Hele landet

Selv om iTromsø er lokalavis for Tromsø by, har Feedback lesere over hele landet. Det tror Holstad er fordi de tilbyr noe en ikke finner i så mange andre aviser lenger. Feedback har egen layout og ser ut som et eget magasin, men all trafikk går til iTromsø.

Holstad skjønner ikke hvorfor andre lokalaviser gjerne anmelder samtlige konserter på den lokale, årlige festivalen, men resten av året ikke har en eneste anmeldelse.

– Men dem om det, dette har jo med prioriteringer å gjøre, sier han.

Det langsiktige målet har vært å prøve å opparbeide en troverdighet innafor musikkdekninga, forteller Holstad.

– Troverdighet er vanskelig å få, men lett å miste, og jeg føler vi i hvert fall er på vei dit. Det er fordi vi har jobba lenge og ettertrykkelig, med en optimal blanding av tøys, alvor, nerding og moro.

Hvis for eksempel Åge Aleksandersen kommer til Tromsø kan én av Feedback-folkene gjøre et dybdeintervju med han, en annen kan anmelde hele katalogen av 28 plater, mens Åsgeir Johansen kan grave i arkivet og finne gamle bilder og intervjuer med artisten til Musikkminnet.

– Det synes folk er stas. Min tanke med musikkjournalistikk er at hvis det er jævlig artig å skrive, er det som regel artig å lese det også, sier Holstad.

Kulturprofil

Han jobba tidligere som musikkansvarlig i konkurrenten Nordlys, som i likhet med de fleste andre norske aviser kutta mer og mer i musikkjournalistikken. Før det var han en kjent kulturprofil i Tromsø, som konsertarrangør og innehaver av platebutikk.

Da han kom til iTromsø fikk han full tillit fra nyansatt sjefredaktør Stig Jakobsen til å bygge opp ei musikksatsing der. Det tror Holstad er mye fordi Jakobsen selv har fortid i musikkbransjen, både som artist og musikkjournalist. Etter hvert har han fått med seg flere engasjerte folk, som elsker musikk, TV og film.

– Jeg mener oppriktig at min makker Helge Skog er en av de aller flinkeste musikkskribentene i landet. Og Marianne Lein Moe er også en superressurs på så vel musikk som på film og TV. Vi er en liten og bra gjeng som utfyller hverandre godt.

Marianne Lein Moe elsker film og TV, og skriver om det for Feedback, i tillegg til andre saker i iTrosmø. Foto: Kristine Lindebø

– Vi har jo egentlig bevist at kultur kan gi god trafikk. Så lenge det engasjerer kan det bli godt lest. Det har vært en myte at ingen gidder lese kulturstoff, sier Marianne Lein Moe, som er Feedbacks film-og-TV-ansvarlige.

En gang i uka skriver hun om filmer og TV-serier i iTromsø, en del lokalt, men mye nasjonalt og internasjonalt.

– Folk ser jo mye på TV og film, og i tillegg har vi et ganske stort filmmiljø i Tromsø. Det er noe som mange i byen er engasjert i og bryr seg om og derfor er det viktig at det gjenspeiles i avisa, sier Moe.

Hun er glad for å jobbe i ei avis som prioriterer kulturstoff, og der hun kan drive med noe av det hun liker aller best. Interessen får også avisa igjen for, siden hun også bruker mye av fritida på TV og film.

– Jeg elsker TV. Det er noe av det beste jeg vet, så det jeg gjør er å jobbe og se på TV, ler hun.

Anneli Drecker skal åpne Tromsø Jazzfestival i sommer, og ble nylig dybdeintervjua av Feedback. Her under en konsert sammen med Röyksopp på Øyafestivalen for noen år tilbake. Foto: Kyrre Lien / NTB Scanpix

Anerkjent i kulturlivet

For å jobbe seg opp ei solid troverdighet hos leserne trekker Egon Holstad fram minst to viktige faktorer, som han mener egentlig er selvsagte: jevnlig dekning, og solid kunnskap hos de som skriver.

Det har ikke vært like innarbeida i kulturjournalistikken som i næringslivs- eller sportsjournlaistikken, mener Holstein.

Jørgen «Joddski» Nordeng er en av Feedbacks faste skribenter. Foto: Gitte Johannessen / NTB

– Skriver du om fotball må du ha peiling på fotball. Du må kunne offside-regelen. På samme måte må du ha et minimum av kunnskap om musikk for å skrive om musikk. Hvis du aldri har kjøpt ei plate i ditt liv, eller sittet hjemme og lytta, så har du neppe noe å bidra med heller, sier han.

– Det er det samme med troverdigheta. Om avisa kun skal skrive om fotball kun når det var fotball-VM, så får man ikke noe troverdighet. Det er heller ikke sånn en bygger en leserskare på kultur.

iTromsø har ingen kulturredaktør eller fast kulturredaksjon, men de er en liten gjeng journalister som engasjerer seg for kultur og ønsker.

Holstad selv er ansatt i ledergruppa i avisa, men kaller seg helst journalist og kommentator, og jobber mye med avisas ytringsstoff i tillegg til Feedback. De to andre som er fast tilknytta Feedback jobber også med andre ting i avisa.

I tillegg har de knytta til seg skribenter utenfra huset, som for eksempel Jørgen Nordeng, eller «Joddski», som tidligere var én av medlemmene i hiphop-duoen Tungtvann, samt Morten Ståle Nilsen, tidligere redaktør for magasinet Beat.

– Vi har fått en viss standing i kulturlivet i Tromsø, det er vi kjempeglade for og ditto stolte av.

Selv om Holstad ikke kan gi eksakte lesertall, er han tydelig på at det er gode grunner til at de fortsatt kan skrive ukentlig om musikk og film i avisa.

– Hadde ikke dette funka, så kunne vi ikke drevet på i fire år. Da hadde markedskreftene talt.

Powered by Labrador CMS