Den kinesiske videoappen Tiktok vinner markedsandeler i Norge.

Tiktok vokser i Norge

Men blant de over 60 år er det kun 1 prosent som bruker tjenesten daglig.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nærmere én av fire voksne nordmenn har nå profil på Tiktok. Men det er fremdeles Facebook som er størst av de sosiale mediene i Norge.

Det viser Ipsos' SoMe-tracker, en undersøkelse som har fulgt nordmenns bruk av sosiale medier siden 2013.

Nye tall fra første kvartal viser at 23 prosent av de spurte over 18 år i Norge hadde profil på videoappen Tiktok. Det er en økning på 5 prosentpoeng sammenlignet med samme kvartal i fjor.

Tiktok er mest populært blant unge og brukes daglig av 41 prosent av de spurte i alderen 18–29 år.

Blant de over 60 år er det kun 1 prosent som bruker Tiktok daglig.

Facebook er det mest populære sosiale mediet. Hele 82 prosent av spurte voksne i Norge sier de har profil på Facebook, og 67 prosent sier de bruker Facebook daglig. Samtidig sier 55 prosent at de bruker meldingstjenesten Facebook Messenger daglig.

Nummer to er bildeappen Instagram. Der har to av tre spurte voksne (67 prosent) profil, og 44 prosent er innom Instagram daglig.

Snapchat følger hakk i hæl på tredjeplass. Der har 66 prosent profil, og 49 prosent er på Snapchat daglig.

Snapchat er samtidig det aller mest populære sosiale mediet hos dem i alderen 18–29 år. Av disse sier 66 prosent at de bruker Snapchat daglig, ifølge Ipsos.

Powered by Labrador CMS