PR-sjef Jonas Prangerød avviser akkrediteringssøknadene til halvparten frilanserne. Foto: Martin Huseby Jensen

Øya avviser halvparten

Stor pågang fra frilansere som vil bli akkreditert til Øya-festivalen. “For stor”, mener PR-sjef Jonas Prangerød.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

En snau måned før start, melder Øya-festivalen at den nesten er helt utsolgt. Bare dagsbilletter til festivalens siste dag, lørdag 13. august, er fortsatt mulig å få.

Med på moroa i Middelalderparken i Oslo blir om lag 250 akkrediterte journalister, hvorav 50–60 fra utlandet. Ifølge Jonas Prangerød får er mange søkere frilansere, og av dem får rundt halvparten avslag.

– Vi får veldig mange søknader fra frilansere, og selv om de fleste sikkert er ryddige, er det også noen som vel må karakteriseres som “useriøse”. Vi har derfor sett oss nødt til å forlange dokumentasjon på forhånd om hvem de skal levere til, for å kunne innvilge en akkreditering. Jeg ser at dette kan skape vansker for noen seriøse frilansere, i og med at søknadsfristen er to måneder før festivalstart, men vi føler dette uansett er beste måten å gjøre det på, sier Prangerød.

NRK og VG størst

Noen eksakt opptelling av innvilgede søknader er foreløpig ikke gjort, men Prangerød anslår antallet pressefolk til å bli på “omtrent samme nivå som i fjor”. Det vil si rundt 200 norske journalister og 50–60 fra utlandet.

– NRK P3 skal ha noen direktesendinger fra Øya, og NRK stiller derfor med flest akkrediterte. Av andre medier er VG størst, med 8–10 akkrediterte, forteller Prangerød.

Fornøyd med utlandet

I samarbeid med UD, Music Export Norway og Innovasjon Norge har Øya-festivalen i mange år også invitert (og som regel også betalt kostnadene til) utenlandsk musikkpresse til festivalen.

– Målet er at de skal få sett norske artister på hjemmebane, og at det kan være med på å øke interessen for, og oppmerksomheten rundt, norsk musikk i utlandet, forklarer Prangerød.

Øya-festivalen har også som rutine å gjennomgå inviterte medier i bakhånd, for å se hva slags pressedekning invitasjonene har resultert i.

– De vi inviterer er seriøse aktører, og det er ingen tvil om at de skaper mange gode presseoppslag, hevder Prangerød.

Blant utenlandske medier som i år vil være representert på Øya-festivalen finner vi Der Spiegel, Mojo, Pitchfork, NME, BBC og Rolling Stone.

 

 

 

Powered by Labrador CMS