– For mange handler det om store tap, og dette er svært dramatisk. , sier MBL-sjef Randi S. Øgrey.

Ny NHO-undersøkelse:
95 prosent av mediebedriftene oppgir at de mister inntekter

Bransjen rammes hardt.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

«En ny NHO-undersøkelse viser at 95 prosent av mediebedriftene oppgir at de mister inntekter som en følge av kanselleringer av ordre den siste uken», skriver Mediebedriftenes Landsforening (MBL) på sin nettside lørdag.

MBL er en del av Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO).

– For mange handler det om store tap, og dette er svært dramatisk. Inntektsbortfallet skjer i en tid der behovet for informasjon i befolkningen er som størst og redaktørstyrte medier trengs som mest. Nå haster det med en kraftig tiltakspakke for mediene, sier MBL-sjef Randi S. Øgrey til egen nettside.

– Svarene fra undersøkelsen stemmer overens med de tilbakemeldingene vi har fått på telefon i vår egen ringerunde. Nå er det kritisk å få på plass en tiltakspakke som gjør at vi kan opprettholde samfunnsoppdraget vårt, sier Øgrey.

Hun mener tallene fra NHO viser at mediene er en av de hardest rammede bransjene. MBL-sjefen peker blant annet på at 33 prosent svarer at de har gjennomført permitteringer knyttet til koronakrisen.

Journalisten har tidligere omtalt at uavhengige medier er veldig utsatt, og at lokalavisen Hallingdølen allerede har permittert flere medarbeidere.

– Vi er bare i mars og vi må regne med at koronakrisen vedvarer en tid. Både myndigheter og næringsliv bør annonsere i redaktørstyrte medier som når bredt ut til befolkningen, både nasjonalt og lokalt. På den måten vil mediene bli bedre rustet til også fremover å levere god og nødvendig journalistikk, sier Øgrey.

Powered by Labrador CMS