Nasjonalmuseet viser hvorfor vi trenger uavhengig klageinstans
Manglende innsyn og uavhengighet i klagebehandling understreker behovet for et uavhengig organ for behandling av innsynsklager i Norge.
Georg BlichfeldtGeorgBlichfeldtGeorg Blichfeldtfrilansjournalist og statsviter
Publisert
Lesetid: 4 min
Dette er et debattinnlegg. Innlegget uttrykker skribentens egne synspunkter.
Annonse
Presseorganisasjonene har lenge etterlyst en skjerping av offentlighetsloven med opprettelse av
et eget og uavhengig organ for klagebehandling som et sentralt krav.
Nasjonalmuseet byr på eksemplet som viser hvorfor det er nødvendig.
Museet nektet innsyn og fikk medhold fra klageinstansen, Kulturdepartementet: «Innsyn kan skade Nasjonalmuseets forhandlingsposisjon». Det eksisterte ingen forhandlinger. På dette
tidspunktet var det over to år siden konflikten var lagt død.
Det gjaldt en konflikt om eiendomsrett til et kulturhistorisk unikt
maleri verdt titalls millioner kroner. Maleriet befinner seg i Stockholm hos Carl Gustaf Bernadotte, også kjent som svenskekongen.
Nasjonalmuseet hadde skaffet en juridisk vurdering, fra advokatfirmaet Føyen, som klokkeklart
konkluderte at maleriet er deres.
Så i neste øyeblikk, juli 2022, ga museet beskjed: Vi gir avkall på det. En spesiell og oppsiktsvekkende sak. Men det er ikke saken i selv det skal
redegjøres for her. Den har vært beskrevet i en radiodokumentar fra Sveriges Radio, i Morgenbladet og nå sist i en artikkel jeg har publisert hos KulturPluss.
Styrke tillit
Det er offentlighetsloven det skal handle om. Lovens formål er å legge til
rette for at «virksomheten i offentlige organ er åpen
og gjennomsiktig for å styrke […] tillit til det offentlige og kontroll fra
allmennheten.»
Nasjonalmuseet beslutning om å gi avkall på maleriet så ut til å
være i strid med institusjonens interesser og kunne også innbære lovbrudd. Dokumentinnsyn var nødvendig for å bringe på rene om
forvaltningen hadde opptrådt kritikkverdig.
Jeg hadde forventninger om at
offentlighetsloven ville gi tilgang. Det startet med åpenhet. Nasjonalmuseet ga innsyn i dokumenter som inngikk i
den interne saksbehandlingen: den juridiske vurderingen fra Føyen samt saksframlegg til styret. Da kritikken slo inn, snudde det. Saken
ble erklært sensitiv. Museet nektet å svare på et hvert spørsmål
med berøring til saken.
Min innsynsforespørsel i ny korrespondanse med advokatfirmaet Føyen ble
avslått.
For å nekte innsyn i kommunikasjon med eksterne må det være fare for skade på offentlige interesser. Det må eksistere «et behov for å holde råd og vurderinger innhentet i forbindelse med
forhandlinger eller tvister unna offentlighet.» Som vi har sett, det var
nettopp dette som ble lagt til grunn for avslaget fra museet, og avisning av
klage fra Kulturdepartementet.
«Dette er ikke noe vi forfølger videre», skrev museet da de ga avkall på maleriet i 2022. Jeg fikk
bekreftet fra motparten i Stockholm at det ikke hadde vært noen kontakt siden.
Jeg sendte dokumentasjon til Kulturdepartementet som
viste at avslaget var basert på feil faktum. Innsyn
kan ikke
skade en forhandlingsposisjon i en
konflikt som er avblåst.
Styrevedtak er det vanskelig å nekte innsyn i. Da styret – ved to senere
anledninger – behandlet saken på nytt, fikk jeg se vedtakene. De viste til saksframlegg og tok det til etterretning. Hva som ble tatt til etterretning lå gjemt bak heldekkende sladd.
Hva som ble tatt til etterretning lå i
saksframleggene gjemt bak heldekkende sladd. Interne saksforberedelser er det anledning til å unnta fra innsyn, men bare det
som omfatter råd og vurderinger, ikke framlegging av faktiske forhold. De fleste saksframlegg vil være bygd opp over lesten:
Først sakens fakta, så råd og vurderinger.
Foto: Iwan Baan / Nasjonalmuseet
Skal vi virkelig tro at
saksframleggene i de to sakene ikke redegjør for faktiske forhold? Det går
klageinstansen god for.
Merinnsyn
Selv der det finnes hjemmel
for å nekte innsyn har forvaltningen en plikt å vurdere merinnsyn. De
skal sjekke om hensynet til åpenhet veier tyngre enn behovet for unntak, sier loven.
Fram til kritikken slo inn valgte museet å gi merinnsyn. Saksframlegg til styret ble
oversendt. Det samme gjaldt vurderingen fra Føyen. Så hvorfor ble jeg nå nektet
innsyn i samme type dokumenter?
Jeg påpekte: «Dette skiftet i tilnærmingen til åpenhet må begrunnes!» Det klageinstansen, Kulturdepartementet,
hadde å vise til, var igjen hensynet til ikke-eksisterende
forhandlinger.
Dersom vi et øyeblikk velger å ta argumentet på alvor: Dette
hensynet måtte veie minst like sterkt da museet tidligere valgte å gi
merinnsyn.
Annonse
Klageinstans
Klage på innsynsnekt skal gå til nærmeste overordnede organ. For Nasjonalmuseet
er det Kulturdepartementet.
En slik kontrollfunksjon forutsetter distanse og uavhengighet. I denne saken
var det framsatt anklager,
fra en sentralt plassert kilde, om at en statlig instans hadde instruert museet
om å gi opp kravet på maleriet. Fingeren pekte mot Kulturdepartementet.
Departementet burde sendt kontrolloppgaven videre.
Situasjoner hvor «nærmeste overordnede organ» kan vurderes å ha medansvar for
kritikkverdige forhold hos forvaltningsorganet som nekter innsyn, er ikke
usedvanlig. Men på et mer overordnet plan: Kulturdepartementet er del av samme
«felt» som museet, det vil si av samme fagfellesskap eller kulturelle felleskap.
Innenfor
et felt foregår det en ubevisst identifikasjon mellom aktører. Det vil derfor
kunne være slik at departementet som utgangspunkt antar at museet argumentasjon
vil være valid og at klager ikke har rett. Det ligger i ordet nærmeste.
Distansen mangler.
Evaluering
Offentlighetsloven ble evaluert
i 2016. Det ble funnet indikasjoner på en betydelig variasjon i
klagesaksbehandling grunnet stort rom for skjønn og tolkningsmakt. Media fremhevet gjennom sine innspill manglende uavhengighet hos klageinstansen
som problematisk.
«Klageinstansen er for nært det organ det klages over», skrev Norsk Redaktørforening. Som Norsk Journalistlag
anbefalte de at det burde opprettes ett uavhengig, sentralt organ som skulle ta
seg av alle klager på innsynsnekt. Ytringsfrihetskommisjonen ba i 2022
om en utredning av forslaget.
Ved opprettelse av en slik sentral klageinstans kan saksbehandlingen
profesjonaliseres, skjønn utøves med større koherens og ikke minst viktig:
behandlingen flyttes ut av det feltet den påklagede tilhører.
Evalueringen av loven er ikke fulgt opp til tross for gjentatte purringer fra
blant annet Norsk Presseforbund.
«Det er all grunn til at noen tar initiativ til å se på de utbredte brudd på
Offentleglova», mener
sivilombud Hanne Harlem.
«Det er for lett
å omgå loven […] Vi er
skuffet over at regjeringa ikke har fulgt opp evalueringa. Arbeiderpartiet er
utålmodige», sa leder
av justiskomiteen i Stortinget, Lene
Vågslid (Ap) – i 2021. Utsagnet ble ikke fulgt opp med handling da
Arbeiderpartiet kom i regjeringsposisjon.
Med et uavhengig, sentralt organ for klagebehandling
på plass er det grunn til å tro at Nasjonalmuseets fiktive argument for
innsynsnekt ikke ville sluppet igjennom og det ville bli gitt dokumentinnsyn i
tråd med offentlighetslovens formål:
«Å sørge for at virksomheten i offentlige
organ er åpen og gjennomsiktig.»