Hvilke kaffe er den beste? Foto: Jeff Kubina

Aftenposten og Nespresso i kaffekrig

Når en av verdens beste baristaer slipper til i landets største avis, kommer konkurrentene like bak med kritikk. 

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

 - Det er ikke underlig at Wendelboe mener brente kaffebønner i poser er best. Han selger det selv. 

 Sitatet er forsidetittel på et debattinnlegg fra Geir Kronbæck i Nespresso Norge. Han reagerer på at tidligere verdensmester i barista, Tim Wendelboe, i en serie på 12 korte videoer om kaffe snakker ned kvaliteten på kaffe i kapsler. 

- I del to av Tim Wendelboes webtv-serie «Verdens beste kaffe» hevder han at man må styre unna kaffe-kapsler fordi «kaffen i disse kapslene er ikke av samme kvalitet som den man kan få tak i på diverse kaffebutikker rundt omkring i verden».

Dårlig kvalitet?

Ikke overraskende reagerer Nespresso på utsagnet og kaller det villedende. Nespresso mener det finnes like mye ulik kaffe i kapsler som det gjør i grønn kaffe, kaffe på pose på boks eller i løsvekt.

I del ni av serien hevder Wendelboe at defekte svarte bønner selges til kommersielle selskaper. Kronbæck reagerer:

- det [kan] lett ses i sammenheng med hans tidligere uttalelser om dårlig kvalitet i kaffekapsler. 

Kronbæck er ikke den eneste som har reagert på Wendelboes rolle. En leser spør oss om Aftenposten har reflektert rundt det faktum at Wendelboe lenge har hatt tett samarbeid med Wilfa, som tilfeldigvis også er sponsor av programserien.

Kjente roller

Tim Wendelboes rolle var kjent i Aftenposten og han var også selv åpen om dette, skriver sjefredaktør Espen Egil Hansen i en epost. Han legger til at det er Aftenposten og ikke produksjonsselskapet som har solgt inn sponsoratet til Wilfa. Wendelboe har vært med på å utvikle kaffebrygger for Wilfa. 

Kritikken fra Nespresso tar Aftenposten til etterretning og viser til at kaffeprodusenten har fått slippe til med et innlegg hvor selskapet redegjør for sitt syn. På spørsmål om hvordan Aftenposten har vurdert Wendelboes rolle all den tid selv har økonomiske interesser i det norske kaffemarkedet, svarer Hansen at Wendelboes «trolig fremste barista med eget kaffebrenneri, kaffebar etc. Han har skrevet og bidratt til en lang rekke bøker og artikler om kaffe og har vært juryleder for en lang rekke internasjonale konkurranse. Han har bidratt i utviklingen av alt fra kaffeglass for Hadeland glassverk til kaffeblanding for Friele etc. Han er på alle måter profesjonell i kaffe og det er ingen hemmelighet at det er dette han lever av. Vi har vært opptatt av å være åpne på Wendelboes rolle.»

Hansen viser videre til at serien er merket med at Wendelboe er tidligere verdensmester i barista, nå ekspert, kaféeier, læremester. Og at programmet inneholder produktplassering gjennom at Wilfa har delfinansiert produksjonen.

Unyansert

Til Journalisten sier Geir Kronbæck i Nespresso Norge at et seriøst organ som Aftenposten burde ha mer kritisk lys på det de publiserer.

- Det blir for unyansert og vinklingen på forsiden blir feil. Skal vi fremme norsk kaffekvalitet, må vi definere hva som er kvalitet.

Kronbæck forteller at Nespresso tidligere har hatt flere samtaler med Wendelboe og opplever at han som dem ønsker fokus på nettopp kaffens kvalitet. Nespressos mann spørs seg også om det er Wendelboe som faktisk har sagt «- Styr unna kaffe-kapsler», slik det slås fast på Aftenpostens forside. På innsiden heter det at  «Kaffe i kapsler er ikke av samme kvalitet».

Selv om Wendelboe ikke har trukket frem Nespresso, mener han diskusjonen om kapsler likevel havner i deres fang fordi de er markedsledende. Til syvende og sist er det balanse Kronbæck etterlyser.  For eksempel fra Norsk Kaffeinformasjon.

- Kaffe vekker interesse og kaffe opptar mennesker. Alt du skriver om kaffe vil skaffe lesere, det vil skaffe klikk. Da bør man være tydelig om hva man publiserer faktisk er for slags innhold.

Powered by Labrador CMS