Hauk Lund. Foto: NIR.

PR-bransjen styrkes

Mens norske redaksjoner kutter i bemanningen, øker PR-byråene.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er Dagens Næringsliv som skriver at PR-bransjen bygger opp bemanningen. Ifølge en ringerunde avisen har gjennomført vil flere byråer ansette flere nye medarbeidere. Geelmuyden.Kiese varsler at de venter å hyre inn 10 til 15 nye rådgivere.

Nestleder i NJ, Thomas Spence, sier til Dagens Næringsliv at det begynner å bli en ubalanse mellom journalister og PR-folket. Han får tilbakemeldinger fra journalister som opplever at informasjonen blir tilbakeholdt. Det er ikke Hauk Lund som leder Norske Informasjonsrådgivere (Nir) enig i. Han mener det i 99 prosent av tilfellene er slik at man er døråpnere for informasjon.

– Kutt i mediebransjen er på ingen måte noen drømmesituasjon for oss. Det kan være det blir noe lettere å få på en og annen pressemelding, men det er et demokratisk problem hvis den kritiske, undersøkende journalistikken blir svekket. Monologinformasjon fra pressemeldinger kommer bedriftene ut med uansett, gjennom for eksempel sine nettsider, sier Lund til Dagens Næringsliv.

Powered by Labrador CMS