Zetland går internasjonalt: Finland først, Norge kan være neste

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio
Uusi JuBu på kontoret i Helsinki. Fra venstre: Sonia Zaki, Olli Seuri, Jussi Sippola, Tuuli Hongisto og AnI Pikkanen.

Danske Zetland er klar til å ta et stort skritt utenfor hjemlandet. Etter flere års forberedelser lanserer de nå Uusi Juju, en finsk nyhetsplattform inspirert av Zetland, med mål om å få minst 5000 medlemmer innen utgangen av oktober.

Hvis kampanjen lykkes, vil Uusi Juju bli lansert som en daglig publikasjon i januar 2025.

Zetland har vunnet priser for sitt fokus på kvalitetsinnhold, lydjournalistikk, og en fullstendig annonseløs modell. I større grad enn mange andre medier, har også Zetland lyktes med å nå yngre brukere – og får dem til å betale for innholdet.

Plattformen har siden starten i 2016 rekruttert over 40.000 betalende medlemmer i Danmark.

– Vi har lenge ønsket å ekspandere til et nytt marked, sier Jakob Moll, internasjonal direktør og medgründer av Zetland, i en pressemelding.

– Vi tror utfordringene vi møter i Danmark er like over hele verden. Finland er vårt testmarked, men hvis vi lykkes der, ser vi for oss en fremtidig ekspansjon til andre land, inkludert Norge.

Olli Seuri er ansatt som sjefredaktør for den finske satsingen. Han er tidligere kåret til årets journalist i Finland, og var inntil nyligleder for lydavdelingen hos Yle.

Uusi Juju starter med fem ansatte, med mål om å vokse til 20.

– Vi hadde ikke tatt dette steget hvis vi ikke var overbevist om at det er plass i det finske markedet og etterspørsel i den finske befolkningen, sier Moll.

Powered by Labrador CMS