Ønsker mer åpenhet om algoritmebruk

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio
Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.

I en pressemelding skriver Medietilsynet at de største internettplattformene er blitt bedre på å rapportere om hva de gjør for å bekjempe desinformasjon, men tilsynet etterlyser mer åpenhet om tiltak for å redusere risikoen ved algoritmisk påvirkning.

På oppdrag fra Kultur- og likestillingsdepartementet har Medietilsynet for andre gang kartlagt hvordan globale plattformer og søkemotorer følger den europeiske bransjenormen mot desinformasjon, som skal bidra til å redusere risikoen ved spredning og forsterkning.

Medietilsynet har vurdert rapporter fra Youtube, Facebook, Instagram, Linkedin og Tiktok om hvordan de jobber med å redusere spredning av desinformasjon.

– Det som er svakt, er hvordan plattformene rapporterer om tiltak for å begrense risikoen ved egen algoritmebruk. Dette kan tyde på at de globale aktørene ikke i tilstrekkelig grad tar innover seg at anbefalingsalgoritmene kan forsterke eksponering både for desinformasjon og skadelig innhold, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i pressemeldingen.

Medietilsynets gjennomgang er tilgjengelig her.

Powered by Labrador CMS