De tre store kontrollerer 73,1 prosent av avisopplaget

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

De tre største aviseierne eier stadig flere aviser, men har ikke økt andel av totalopplaget.

Schibsted Media, som blant annet eier VG, er en av de største aviseierne i Norge målt i opplag.

Det kommer fram i rapporten «Mediemangfold i et avsenderperspektiv 2024» som Medietilsynet la fram i dag.

Men rapporten viser også at stadig færre aviser er helt uavhengig av de store mediekonsernene.

Et utviklingstrekk som har forsterket seg de siste årene, er at partnerskap og strategisk samarbeid i avismarkedet øker.

– Utviklingen kan være nødvendig for å sikre levedyktige driftsvilkår, og Medietilsynet har så langt ikke sett noe som tyder på at oppkjøp og samarbeid har som formål å legge ned selvstendige redaksjonelle enheter. Men økt konsolidering kan samtidig representere en risiko for avsendermangfoldet, og Medietilsynet kommer til å følge utviklingen tett også videre framover, sier direktør Mari Velsand i en pressemelding.

Økningen i konserneide aviser de siste fem årene skyldes i hovedsak oppkjøp fra de tre største mediekonsernene Polaris Media, Amedia og Schibsted Media, samtidig etableres det også nye aviser.

«Når stadig flere aviser eies av de største eierne, øker også eierkonsentrasjonen i avismarkedet. Dette resulterte likevel ikke i økt markedsandel for de store aviseierne i 2023. Årsaken er at flere aviser fikk beregnet opplag i 2023 enn tidligere», skriver tilsynet.

«250 aviser fikk beregnet opplag, hvorav 28 nasjonale, mens de resterende er lokale eller regionale. 64 prosent av avisene med beregnet opplag var eid av et konsern i 2023, tilsvarende andel som året før», heter det videre.

– At aviser blir en del av et konsern, kan bidra til å sikre driftsvilkårene. Samtidig er det viktig at økt eierkonsentrasjon ikke må føre til at aviser legges ned eller blir likere, sier Velsand.

De tre største mediekonsernene kontrollerte i 2023 til sammen 73,1 prosent av det totale avisopplaget i Norge. Amedia er størst, tett fulgt av Schibsted. De to aktørene har henholdsvis 28,9 prosent og 27,9 prosent av totalopplaget hver.

Mens Schibsted er størst i det nasjonale markedet, er Amedia størst i det lokale- og regionale avismarkedet. Polaris har gjennom flere oppkjøp styrket sin posisjon som landets tredje største aviseier i 2023, og kontrollerte 16,2 prosent av det totale avisopplaget.

I rapporten peker Medietilsynet også på konsolidering i lokalradiomarkedet.

Over tid har det vært en konsolidering i bransjen, og tall fra desember i år viser at fire av ti lokalradiokonsesjoner nå er samlet hos de tre største lokalradioeierne.

– Konsolideringen henger trolig sammen med at lokalradiobransjens lønnsomhet er betydelig svekket de tre siste årene. Derfor er det viktig å løfte diskusjonen om det fremtidige drifts- og finansieringsgrunnlaget, sier Velsand.

Les hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS