NRK tydeliggjør sosiale medier-regler for ansatte

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Tirsdag la NRK fram nye retningslinjer for hva ansatte kan ytre i sosiale medier, skriver Medier24.

– Våre erfaringer er at NRKs ansatte har god rolleforståelse, også på sosiale medier. Men landskapet på disse digitale arenaene er komplekst og de potensielle problemstillingene etter hvert mange, og så langt er tilbakemeldingene jeg har fått at folk er glad for at dette presiseres og tydeliggjøres, sier konstituert nettsjef i NRK, Kathrine Hammerstad, til Medier24.

I de nye reglene, som er gjengitt i Medier, står det blant annet at:

«Vær forsiktig med å dele personlige oppfatninger, ta standpunkt eller gi støtte til partsinteresser i aktuelle saker. Hvis du kommenterer, deler eller liker innlegg kan noen stille spørsmål ved din habilitet, selv om det ikke er intensjonen. Vær bevisst på at du kan skape et inntrykk av at du støtter synspunktene om du deler innlegg.»

Det påpekes også at reglene er strengere for redaksjonelt ansatte, men at alle NRk-ansatte bør ha et bevist forhold til problemstillingene.

Powered by Labrador CMS