Polaris: Resultatet faller med 10 millioner

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Polaris Media rapporterer en driftsresultat (ebitda) på 28 millioner kroner i første kvartal 2025, justert for engangskostnader på to millioner kroner.

Det er 10 millioner kroner lavere enn i tilsvarende periode i fjor.

«Fortsatt nedgang i annonseinntektene og et negativt resultatbidrag på fem millioner kroner fra investeringen i Helthjem Netthandel, hvor Polaris Media eier 34 prosent, er hovedårsakene til resultatnedgangen», skriver mediekonsernet i en pressemelding.

Konsernsjef Polaris Media, Per Axel Koch.

– Mediehusene våre lykkes fortsatt godt digitalt, både i Norge og Sverige. Vi er fornøyde med at de samlede brukerinntektene har økt med 5 prosent og digitale brukerinntekter med 16 prosent, sammenlignet med første kvartal i fjor, sier konsernsjef Per Axel Koch i pressemeldingen.

Antall digitale abonnement var 438.000 ved kvartalets slutt, en økning på 11 prosent fra samme tidspunkt i fjor. Heldigitale abonnement utgjør nå 70 prosent av konsernets samlede abonnementsmasse på 627.000, mot 64 prosent ved utgangen av første kvartal i fjor.

Annonseinntektene i første kvartal endte fire prosent lavere enn samme periode i fjor. De er annonseinntektene fra papir som faller, mens de digitale annonseinntektene vokste med fem prosent.

– Fallende annonseinntekter har vært en utfordring for konsernet gjennom hele 2023 og 2024. I likhet med siste kvartal av fjoråret, var imidlertid utviklingen i årets første kvartal mer stabil enn i perioden januar til september 2024. Det er også positivt at vi nå har to strake kvartaler med vekst i de digitale annonseinntektene. Vi jobber målrettet for å øke den digitale veksten ytterligere, sier Koch.

Powered by Labrador CMS