Schibsted-eier støtter svensk satsing på journalistikk i skolen

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Gjennom prosjektet «TrustEd Voices – Building Youth Agency through Media & Ethics» får 20 svenske skoler gratis tilgang til publiseringsverktøyet Mobile Stories og tilhørende undervisningsmateriell. Det gjør at elevene kan lage artikler, podkaster og videoer, og lærer i prosessen om faktasjekk, opphavsrett og etiske publiseringsregler.

Prosjektet er finansiert av Schibsted-eier Stiftelsen Tinius.

Voice4you

Bak initiativet står den svenske organisasjonen Voice4You, grunnlagt av journalistene Charlotta Bergseth og Jenny Sköld, som også har utviklet Mobile Stories.

– Desinformasjon og polarisering risikerer å svekke unges engasjement og tillit til demokratiet. Gjennom å bruke pedagogiske verktøy til å lage troverdig innhold selv, lærer de å kjenne igjen kvalitet også i andres publiseringer, sier Jenny Sköld, styreleder i Voice4You, i en pressemelding.

– Vi er glade for å støtte et initiativ som gir unge gode verktøy for å forstå journalistikkens betydning og finne sin egen stemme i offentligheten. Mobile Stories kombinerer forståelse for journalistikk og presseetikk med praktisk erfaring på en måte som styrker både kildekritikk og demokratisk deltakelse, sier Kjersti Løken Stavrum, daglig leder i Stiftelsen Tinius.

Hun legger til:

– Det gir unge innsikt i hva som kjennetegner troverdig innhold – både det de selv skaper og det de møter som mediekonsumenter. Det er helt i tråd med vårt formål om å verne om frie og uavhengige medier av høy kvalitet.

Powered by Labrador CMS