VG erkjente rutinebrudd – ikke felt i PFU

Nils Martin Silvola
nyhetsstudio pfu_live_juni25

En dobbel klage mot VG, som publiserte en artikkel-lignende annonse fra «Borgerlig valgseier», nådde ikke fram hos Pressens Faglige Utvalg onsdag.

Utvalget konkluderte med at «skillet mellom journalistikk og reklame var ivaretatt».

Klagerne,Trygve Tømmerås og Magnus Forsberg, mente annonsen var utformet og plassert på en måte som kunne forveksles med redaksjonelt innhold.

VG pekte i PFU-tilsvaret på at annonsen var tydelig merket, i tråd med etablert bransjepraksis og tidligere vurderinger fra PFU.

VG erkjente samtidig brudd på egne interne rutiner, siden annonsen tematisk sammenfalt med pågående nyhetsdekning. Dette skyldtes manglende koordinering, og VG opplyste i PFU-tilsvaret at de har strammet inn rutinene. VG mente rutinebruddet ikke innebar et presseetisk brudd, siden rutinen handlet om brukeropplevelse – ikke om publikum forstår skillet.

Ingen utvalgsmedlemmer tok til orde for å felle VG, men flere tok opp at temaet er tilbakevendende og er viktig å ha søkelys på.

– Det er på en måte bra at lesere stadig minner oss på at dette er noe de er opptatt av. Vi har satt en bransjestandard, men får stadig påminnelser fra folk som ikke synes dette er helt i orden, sa Fædrelandsvennen-redaktør Eivind Ljøstad under diskusjonen.

Powered by Labrador CMS