Meta og TikTok stoppet Medietilsynets kampanje

Roger Aarli-Grøndalen
nyhetsstudio

Oppdatert med kommentar fra TikTok Norge.

Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget, skriver tilsynet i en pressemelding.

Begrunnelsen for plattformene er at innholdet er politisk.

– At disse plattformene hindrer myndighetenes informasjon til befolkningen er problematisk. Medietilsynet driver ikke med politisk reklame. Dette er tvert imot en informasjonskampanje for å styrke unges mulighet til å forme selvstendige meninger basert på fakta. Dette er en viktig del av arbeidet med å trygge og beskytte demokratiet vårt, sier fungerende direktør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten, i pressemeldingen.

I en av videoene TikTok har avvist, svarer VG-sjef Gard Steiro på hva som skiller redaktørstyrte medier fra andre kilder.

Kjartan Sverdrup, myndighetskontakt for TikTok Norge, opplyser til Journalisten at de aktuelle videoene bryter med retningslinjene til plattformen:

«TikTok tillater ikke betalt politisk reklame. Retningslinjene våre er helt tydelig på at det kun er offentlige organer med ansvar for å gjennomføre valg som kan annonsere om valg eller folkeavstemninger. I Norge gjelder dette Valgdirektoratet og Sametinget», skriver Sverdrup i en sms.

Powered by Labrador CMS