Nettavisen felt for annonsen til «Aksjon for Borgelig Valgseier»

Mats With Greger
pfu_live_des25 nyhetsstudio
Gunnar Stavrum

Nettavisen var klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU) etter annonsørinnhold for «Aksjon for Borgerlig Valgseier» (ABV) publisert i juni.

Annonsen var i toppen merket med «Inneholder annonselenker» i liten skrift, og under andre avsnitt i brødteksten sto det «ANNONSØRINNHOLD FOR ABV». I en boks nederst i artikkelen sto det at «saken er skrevet som innhold av Nettavisen», og det ble forklart hvordan kommersielle lenker fungerer.

Klager er Maximilian Kåre Seiderer som kom inn på annonsørinnholdet gjennom Google Nyheter. Der gikk det ikke frem at det handlet om annonsørinnhold, følge klager, som mener publiseringen fremstod som redaksjonelt innhold.

Nettavisen var enig med klager i at artikkelen ikke fremsto tydelig nok merket i Google Nyheter, men anførte at dette var utenfor avisens kontroll. Nettavisen mener at saken var tydelig merket på nettavisens front.

I behandlingen onsdag mente noen i utvalget at fremstillingen og merkingen var uryddig, og at annonsen så ut som en redaksjonell artikkel.

– Dette er et utrolig viktig punkt, og man bør unngå å synde mot dette punktet, sa blant annet utvalgsmedlem Ingrid Rosendorf Joys og refererte til Vær varsom-plakatens punkt 2.6 om aldri å svekke det klare skillet mellom journalistikk og reklame.

Utvalget la likevel vekt på at dette kan være et arbeidsuhell fra Nettavisens side, og ga skryt for at Nettavisen har rettet opp så fort de ble oppmerksomme på det.

PFU endte med at Nettavisen har brutt god presseskikk.

– Åpenbart for dårlig merket, konkluderte representant for journalistene, Kjetil H. Dale.

Powered by Labrador CMS