Bernt Olufsen mener også at norske redaksjoner kaster bort tiden på klippjournalistikk. Foto: Martin Huseby Jensen
Bernt Olufsen mener også at norske redaksjoner kaster bort tiden på klippjournalistikk. Foto: Martin Huseby Jensen

Bernt Olufsen: Norske nettaviser er kjedelige

Mener sentraliseringen av regionavisene kan bidra til å svekke redaktørrollen.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over sju år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Det er i et intervju med Dagens Næringsliv at den mangeårige redaktøren Bernt Olufsen synser om mediene. Olufsen gikk nylig av som redaktør i Schibsted. Han er klar i sin tale om kvaliteten på norske nettaviser:

– De er altfor kjedelige i uttrykket. Frontene er dønn like, og alt blir like viktig enten det er reklame eller journalistisk innhold, sier Olufsen til Dagens Næringsliv. Han har tidligere sagt lignende til Journalisten.

Les også: – Rørleggere kan fungere

VGs tidligere sjefredaktør sier at han er bekymret for innholdsmarkedsføring. Han sier til avisen at han frykter at også norske mediehus vil begynne å sammenblande produksjonen av redaksjonelt og reklame.

Schibsted regionaviser har flyttet stadig mer av virksomheten ut av mediehusene og over til sentrale virksomheter. Olufsen har selv sittet som styremedlem i flere av mediehusene. På spørsmål om han mener redaktørrollen er i ferd med å svekkes, svarer han at dersom sentraliseringen går for langt er det en fare. 

– Det er en fin balansegang mellom behovet for samordning og det å utvikle mediehusenes selvstendighet, sier Olufsen.

Les også: Når Skup-juryen begrenser journalistikken

Olufsen er i skrivende stund styremedlem i Bergens Tidende og Stavanger Aftenblad. Han er også styreleder i Polaris Media, et verv han har uttalt at han vil beholde. 

Han mener også at norske redaksjoner bruker for store ressurser på klippjournalistikk. Når nyhetskonsumet blir artikkelbasert og folk bruker flere kilder, blir sitatjournalistikken meningsløs.

Powered by Labrador CMS