– Bakkenettet størst i 2007

Se og Hør-sjef Odd Johan Nelvik mener at det digitale bakkenettet representerer den største mediebegivenheten i 2007. Han venter flere myke nyheter i 2008.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.

Nelvik trekker ikke fram boka til sin tidligere medarbeider Håvard Melnæs blant de store hendelsene i året som har gått. Derimot nevner han Se og Hørs avsløring av engleskolen til prinsesse Märtha Louise.

– Men det er vel ikke det Journalisten er ute etter, legger han til.

Journalisten har bedt norske mediefolk vurdere de største begivenhetene i bransjen, både i 2007 og framover.

Her følger svarene fra sjefredaktøren i Se og Hør:

– Hva er etter din mening det mest betydningsfulle som skjedde i norsk mediebransje i 2007?

– Det har skjedd svært mye i Medie-Norge i 2007, både på godt og vondt, men det mest betydningsfulle for mediehistorien og mediebransjen er vel utvilsomt utrullingen av det digitale bakkenettet. Mange nordmenn som tidligere har hatt kun NRK og TV 2, har nå plutselig rundt 20 kanaler å forholde seg til. Det gjorde at vi også måtte oppgradere tv-guiden i Se og Hør. Så det digitale bakkenettet er mitt klare svar.

– Hva tror du blir viktigst i 2008?

– Spådommer er komplisert. Jeg er jo mer vant med å knuse glass enn det å bruke denne berømte glasskula til å se igjennom. For min egen bransjes del blir det jo viktig å se om vi får vår fortjente likebehandling når det gjelder moms på papirmedier. Tabloidavisene og ukebladene blir stadig mer like hverandre, og flere politikere ser denne utviklingen. I tillegg vil det bli spennende å følge utviklingen i papirutgaven av Dagbladet, og hvilken retning de velger for å få leserne tilbake.

– Hvilke konkrete prioriteringer kommer til å stå høyt på agendaen for mediebedriften din, i form av økt satsing/nysatsing/omprioriteringer?

– Hva vi konkret kommer til å gjøre i Se og Hør, vil jeg selvsagt ikke ut med. Da blir vi jo bare kopiert av andre. Det er nemlig nok av dem som kopierer Se og Hørs tanker og utvikling. Se og Hør kommer imidlertid til å satse for fullt på nye avsløringer og mye god journalistikk. Produktet må utvikles kontinuerlig – og det synes jeg vi har vært flinke til. Ellers tror jeg 2008 er året for mer glamstoff og myke nyheter. Der ser vi en internasjonal trend.

Powered by Labrador CMS