– Hittil har vi ikke hatt de nødvendige verktøyene for å håndheve reklameforbudet overfor de utenlandske aktørene, sier kulturminister Abid Raja.
Foto: Foto: Ørn E. Borgen / NTB scanpix
Medietilsynet kan snart stanse pengespillreklame på norske TV-skjermer
– Vil redusere omfanget.
Denne artikkelen er over fire år gammel og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Medietilsynet kan fra årsskiftet stanse reklame for pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Discovery mener lovendringen kan stride mot EØS-reglene.
Stortingsvedtaket om å gi Medietilsynet hjemmel til å stanse markedsføring for pengespill som ikke har tillatelse i Norge, ble sanksjonert i statsråd onsdag.
– Dette vil redusere omfanget av pengespillreklame, og det kan igjen bidra til å redusere antall problemspillere, sier kulturminister Abid Q. Raja (V).
– Hittil har vi ikke hatt de nødvendige verktøyene for å håndheve reklameforbudet overfor de utenlandske aktørene. Men med denne bestemmelsen får Medietilsynet hjemmel til å pålegge netteiere og nettdistributører en plikt til å hindre tilgangen til reklame for ulovlige pengespill, sier Raja.
Det er allerede forbudt å markedsføre pengespill som ikke har tillatelse i Norge. Men forbudet har hittil ikke kunnet brukes overfor aktører som er etablert i utlandet. Lovendringen trer i kraft fra årsskiftet.
Discovery, som er en av kanalene som har tjent penger på spillreklame, frykter lovendringen vil få dramatiske konsekvenser for en hardt presset norsk TV- og produksjonsbransje.
– Det er dessverre ingenting som tyder på at en lovendring vil redusere antallet spilleavhengige i Norge. Slike påstander har ingen belegg i forskningen, hevder Espen Skoland, som er operativ leder i Discovery Norge og nordisk kommunikasjonsdirektør i Discovery.
Han sier videre at Discovery mener lovendringen bryter med EØS-retten og sier de vi vil vurdere å forfølge saken rettslig.