Aftenposten ser ingen grunn til å sladde Aksel Hennies vin-caps: – Frie redaksjonelle vurderinger
Visste ikke at skuespilleren eksponerte eget vinmerke da han stilte opp til sju timers bytur-reportasje.
Ikke presseetisk problematisk å vise vinlogoer og vinmerker, så lenge det skjer i en journalistisk sammenheng, understreker kulturredaktør Cecilie Asker i Aftenposten om en nylig Vink-reportasje.
Foto: Vink / faksimiler Aftenposten. Montasje
Da Warner Bros. Discovery ble oppmerksomme på at capsen Aksel Hennie brukte som deltaker i en episode av «Kongen befaler» bar logoen til et vinmerke, tok de grep og la på sladding, omtalte blant andre TV 2 i mai.
Men for Aftenposten stiller det seg litt annerledes.
I en stor Vink-reportasje publisert 28. mai tilbringer avisas journalist og fotograf sju timer sammen med Hennie og to Michelin-kokker, som får i oppdrag å ta Vink med på en drømmekveld på restauranter og barer i Oslo.
Gjennom hele kvelden bruker Hennie caps med logoen til sitt eget vinmerke, Petit Vilain. På flere enn ti bilder i reportasjen er capsen og logoen mer eller mindre framtredende mens Hennie svinger ut og inn av barer og vinkjellere.
– Ikke klar over det under selve intervjuet
På spørsmål fra Journalisten vedgår Cecilie Asker, kulturredaktør og redaktør for Vink, at Aftenposten ikke kjente til vinlogoen på capsen på reportasjekvelden.
– Vi var ikke klar over det under selve intervjuet, men ble gjort oppmerksom på det før publisering. Siden vi står fritt til å omtale hans vinmerke, så lenge det er journalistisk motivert, så vi ingen grunn til å fjerne eller sladde bildene. Logoen på capsen er tydelig på et par av bildene i reportasjen, og ikke leselig på resten, skriver Asker i en e-post.
Reportasjen er initiert av Aftenposten, og bygger utelukkende på frie redaksjonelle vurderinger, understreker redaktøren.
– Det er ikke presseetisk problematisk å vise vinlogoer og vinmerker, så lenge det skjer i en journalistisk sammenheng. Vink lager journalistikk om mat og vin, det er naturlig at vi omtaler vin og vinprodusenter. Dermed skiller denne saken seg fra et underholdningsprogram på TVNorge, skriver Asker.
– Tenker du at capsen burde blitt diskutert før intervjuet, hvis dere hadde vært klar over hva logoen var?
– Dette er en reportasje, så i utgangspunktet legger vi oss ikke opp i hva folk har på seg. Capsen fremstår her som noe Aksel Hennie bruker i sitt daglige liv. Hadde han kommet kledd i klær med blinkende logoer fra topp til tå og vinflasker i begge hendene, hadde vi nok tatt en prat.
Omtaler ikke vinmerket
Redaktøren legger til:
– Jeg vil forøvrig gjøre oppmerksom på at vi faktisk ikke har omtalt hans vinmerke i vår reportasje, men derimot nevnt en del andre vinprodusenter.
I reportasjen opplyses det ikke at Hennie selv er aktør i vinmarkedet, utover å lenke til omtale av at skuespilleren i mai ble bøtelagt for brudd på alkohollovens reklameforbud ved en Petit Vilain-lansering i 2024.
Da handlet det blant annet om at Helsedirektoratet vurderte det til at Hennie og selskapet Vinima selv initierte til presseomtale ved å invitere medier til rød løper før lanseringsfesten.
«Presseomtalen er etter direktoratets vurdering en alvorlig overtredelse av reklameforbudet i alkoholloven», sto det i vedtaket.
I utgangspunktet faller redaksjonell omtale av alkohol likevel utenfor reklameforbudets virkeområde, skriver direktoratet på sine nettsider.
«Omtalen må være vurdert og presentert av en uavhengig redaksjon og det må foreligge reell redaksjonell frihet. Dette innebærer at omtalen ikke må være utformet, initiert, påvirket eller finansiert av bransjeaktører eller andre med interesse i salg av alkohol», skriver direktoratet.