Aftenposten gikk til influenserbyrå for å få redaksjonell hjelp. Hvorfor i all verden gjorde de det?
Utfordringen til norske mediehus er ikke kvaliteten på det som publiseres på TikTok og andre sosiale medier, hevder Max Social-sjefen – men at ingenting skiller seg ut. Nå satser selskapet på å hjelpe redaktørstyrte medier.
Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i Max Social, på Nordiske Mediedager 2025.Foto: Roger Aarli-Grøndalen
– Vi tror at det handler om at mange fortsatt har et snev av
forakt for hele influenserbransjen, sa Cecilie Sørum Eriksrud, daglig leder i
Max Social.
Hvis man på dette tidspunktet hadde spurt om det var noen i
salen som følte seg truffet, ville nok jeg vært en av dem som burde rukket opp
en hånd. For å være helt ærlig burde jeg nok strukket begge i været. Muligens
også en fot.
Jeg hadde imidlertid ikke møtt opp for å skape dårlig
stemning, men for å lære. Forhåpentligvis forstå.
Rik og berømt
Kanskje er også «forakt» et sterkt ord. Det er
litt avhengig av hva man legger i begrepet influenser. Handler det om å
formidle et interessant – kanskje også viktig – budskap, eller er målet først
og fremst å selge sjokoladeboller til barn eller være attraktiv for annonsører? Hvordan
«forakten» fra sånne som meg slår ut, handler mye om hvordan dette vektes.
Temaet for denne seansen under Nordiske Mediedager var «Slik
bør redaksjoner bygge profiler». På scenen sto Eriksrud sammen med kollega Vilde
Darvik fra Max Social, sistnevnte kreativ leder i selskapet. Og rommet var stappfullt.
Max Social startet som et datterselskap til VGTV, men eierskapet er nå
flyttet fra VG til VG-eier Schibsted. Dermed har avstanden til det redaksjonelle
økt litt, selv om det kanskje først og fremst er symbolsk. Likevel en
viktig symbolsk handling, sett fra mitt ståsted. Management for influensere,
rådgivning og PR-strategi er, for å si det forsiktig, ikke journalistikk – men
samtidig kan skillelinjene bli mer tåkete igjen hvis kunden viser seg å være et
redaksjonelt medium. Det siste skal vi høre mer om.
– Vi jobber med influensere og har brukt veldig mange år på å
bygge opp dem for å bli rike og berømte. Nå tenker vi at det er på tide at vi
bruker den kompetansen også til å hjelpe redaksjoner, sa Eriksrud.
Den første setningen i det sitatet ble nok ment litt
humoristisk, bare nevner det slik at den nyansen ikke blir borte på veien fra muntlig til tekst.
Annonse
Drukner i grøten
– For de unge er mediebedriftene bare en stor grøt. Beklager
å si det, fortsatte Eriksrud.
Om forfatteren
Roger Aarli-Grøndalen er ansvarlig redaktør i Journalisten. En stilling han har hatt siden juni 2018.
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i Eidsvoll Ullensaker Blad.
Har bakgrunn fra ulike lederstillinger i Egmont/ Hjemmet Mortensen, blant annet redaktør i klikk.no, Foreldre & Barn og Mann.
Var på slutten av 90-tallet ansvarlig redaktør i Bellona Magasin.
Startet journalistkarrieren i Romerikes Blad.
– Alle snakker om kampen om de unges tid og tillit, hvor
viktig den er, hvor høyt det er prioritert, men har dere egentlig stilt dere
spørsmålet: Gjør vi nok for å skille oss ut, og gjør vi nok for å bli husket?
Bygger vi egentlig kjennskap hos de unge på sosiale medier?
I løpet av en normal «skrolle-sesjon» ses det igjennom
hundrevis av videoer, og man stopper opp bare ved det som fanger
oppmerksomheten. Det aller mest blir glemt idet neste video starter, understrekte
Eriksrud.
– Dere kan derfor ikke lene dere tilbake på at dere
lager godt innhold. Dere må også ha en strategi for å bli gjenkjent og for å
bli husket.
Dette var en viktig årsak til at Aftenpostens redaksjon ønsket
å kjøpe tjenester fra Max Social, skal vi tro de to på scenen.
Elsket på TikTok
– Norske ungdommer elsker at mediehusene er på TikTok, slik
at nyhetene ikke må oppsøkes. Sånn er det. De liker at det glir helt sømløst
inn i alt annet innhold fra influensere, humorvideoer – og at algoritmene
bestemmer hva de skal se, fortsatte Max Social-sjefen.
Fra scenen ble det nevnt et eksempel. En av journalistene
som fronter Bergens Tidende (BT) i sosiale medier-videoer ble gjenkjent på gata
av noen ungdommer. Men så kom spørsmålet fra de unge: «Er du VG-dama?».
– Hvis BT bruker masse penger og ressurser på å nå de unge
på sosiale medier, men unge tror det er VG, så er jo det fullstendig krise, sa
kreativ leder Darvik.
– Da bygger man ikke kjennskap og lojalitet eller
preferanser, og det blir ganske vanskelig å dra de unge over på egne
plattformer der man tjener penger og holder journalistikken i live. Vi tror at det å lage generiske nyhetsvideoer hvor man ikke ser forskjell på hverandre, kun bidrar til å bygge TikTok som den beste informasjonsplattformen.
I et intervju med Journalisten i mai, fortalte
Aftenpostene-journalistene Ellen
Øxning Eriksen og Henriette Marvik Berg om hvordan de ble til Vink-jentene. To
«journalist-influensere» med en etter hvert veldig stor følgerskare.
Vink-jentene Ellen Øxning Eriksen (t.v.) og Henriette Marvik Berg på jobb.Foto: Marte Vike Arnesen
Det har blant annet Max Social hjulpet dem med.
Annonse
Nytt forretningsområde
Bakgrunnen for
samarbeidet er at influenser-managementet har etablert et nytt
forretningsområde som de kaller rådgiving, for blant annet å hjelpe
redaksjonelle medier å lykkes med profilbygging. Gjøre dem, om ikke rike, så
kanskje berømte.
Aftenposten og Vink-jentene
var selskapets første redaksjonelle kunde.
Alle
redaksjoner snakker om viktigheten av å tilpasse seg målgruppen og skape mer
personlig innhold, likevel er ikke profilstrategi noe som står på toppen av
prioriteringslisten, fastslo Darvik.
– Det er jo
egentlig ganske absurd, fordi personifisering, som det er veldig mye snakk om, og
profiler er egentlig én og samme sak.
– Vi vil ha noe
personlig, og vil ha noe ekte, la hun til.
– Med analyse, målgruppeinnsikt og god teft satte vi sammen
en konkret profilstrategi for Ellen og Henriette. Og på bare få måneder fikk vi
helt utrolige resultater.
Uttrykket er likt
I intervjuet med Journalisten fortalte de to Vink-jentene at
de får 1000 nye følgere i uka på Instagram. På scenen i Bergen kunne Darvik
fortelle at veksten på TikTok var 300 prosent.
– Og det beste med alt, fortsatte hun, er at det ikke tok
spesielt lang tid.
Ifølge Eriksrud er ikke utfordringen til norske medier som
er på TikTok, kvaliteten på det som lages, men at ingen skiller seg ut.
– Logoene deres ser helt like ut. Uttrykket er helt likt, og
mange av profilene forveksles med hverandre. Derfor er den visuelle identiteten
så utrolig viktig, kanskje den aller viktigste delen av en redaksjonell
profilstrategi.
Darvik fortsatte:
– Det krever at man klarer å stå i en konsistent stil. Å
bruke klær, hår og tilbehør for å utvikle noe konkret, men også for å bli
husket bedre, er en gammel fortellerkunst som funker fortsatt.
For Vink-jentene, fortalte Max Social-toppene, hjalp de til med å stramme opp konseptet. Visuelt skulle de to journalistene ha en stil som gikk igjen fra video til video. De to skulle også være
litt forskjellige profiler. Slik at de «snakket til ulike målgrupper».
– Så da ble
Henriette den mer snobbete med fransk gane, mens Ellen er litt mer rølpete og
opptatt av øl.
Dette fungerte for eksempel bra hos studentene, sa Darvik.
Tips til mediene
Max Social-ekspertene delte også andre tips til redaksjoner
som ønsker å bygge egne profiler:
Aller først: Bli enige om en profilstrategi,
slik at alle har et felles mål. Det kan være økt kjennskap i en ung målgruppe,
være det foretrukne stedet de går til når det skjer noe stort eller lage et
community og selge produkter. Eller alt sammen.
Velg tydelige profiler. Det bør ikke være ti
ulike personer som kommuniserer i sosiale medier. Det bør være én til tre.
– Profilene dere velger, må jo ha en X-faktor, de må
resonnere godt med målgruppen. Det betyr ikke at dere må velge den diggeste i
redaksjonen, men bare noen som kommer litt ekstra gjennom skjermen, fastslo
Darvik.
Sørg for en tydelig visuell, og det Max Social
omtaler som en «auditiv» identitet. Det vil si hvordan ting ser og høres ut.
Finn en egen nisje. Nisjekanaler presterer ofte
mye bedre på sosiale medier. Og lag serieformater.
Dialog med
brukerne er ikke bare bra, men helt nødvendig. En-til-en-kommunikasjon er viktig.
Det er også viktig å levere – hver gang. Svikter du brukerne én gang, så er den tilliten kanskje ødelagt for
godt.
– Dere må tenke langsiktig, sa Eriksrud.
– For profilbygging er ikke en kampanje. Dette er
merkevarebygging over lang tid.
De unge blir eldre
Og, la hun til, vi må huske at dagens 15-åringer om fem
år faktisk er 20. Når dere dem nå, er sjansen større for at de leser dere når de blir
eldre.
Kanskje. Det er i hvert fall teorien. For vi vet jo ikke
helt hvordan dette kommer til å utvikle seg.
For lenge siden, i noe enkelte lesere kanskje vil oppfatte
som en «galakse langt, langt borte», hadde jeg tittelen redaksjonell
prosjektleder. En av oppgavene var å bidra til å få papirredaksjoner til å
tenke på digitale kanaler. Eller rettere sagt: Den digitale kanalen. Det
var ikke så mange å velge mellom.
For å være relevante hadde toppledelsen, litt
motvillig, innsett at man måtte satse mer på «webben». Satse på fremtiden og nå de
yngre. Nå skal det sies at man i denne «yngre»-strategien inkluderte alt fra
moteinteresserte 18-åringer til målgrupper som også hadde barn, hus og kraftig
belåning.
En video-pioner
Enkelte journalister var mer positive til dette enn andre.
Noen hadde også lyst til å prøve seg på video. En av de første som meldte seg
leverte stolt inn videokameraet etter å ha vært ute på jobb.
Journalisten som hadde filmet var vant til at han skulle
komme tilbake med både høyde- og breddebilder. Layouten i papirutgaven var
avhengig av dette. Så da vedkommende leverte inn resultatet oppdaget vi at han
hadde fulgt samme oppskrift her. Her var det video både i høyde- og
breddeformat.
Og som vi lo.
Da jeg og andre fra «interaktiv»-avdelingen holdt foredrag i
de ulike redaksjonene de neste årene, trakk vi stadig fram dette eksemplet. Ingen så jo på høydevideo. Videospillerne var heller ikke tilpasset formatet.
I dag kan vi kanskje si at han var en pioner. Men det var
ikke mange som i 2006 trodde at høydevideo skulle være fremtiden. Dette var ett
år før iPhone ble lansert, og to år før den kom til Norge.
Som mang en pioner, visste han ikke hva han gjorde.
Alt på høykant
Enkelte ting har endret seg siden den gang, men fremdeles
streber mediene med å nå de unge. Og så kan vi kanskje slå fast at
høydeformatet har en annen gjennomslagskraft i dag.
Samtidig tror jeg at det er naivt å tro at dagens høydevideo er det som treffer de yngre om 20 år. De
som eventuelt liker dagens format om to tiår, er de som elsker det i 2025. TikTok,
Instagram og Snapchat er da kanskje noe kun de middelaldrende bruker. Litt som Facebook i dag. Hvis tjenestene
eksisterer.
Det er det som gjør produktutvikling og målgruppetenkning så
vanskelig.
Men rådene fra Max Social er ikke nødvendigvis dårlige av
den grunn. De handler om mer grunnleggende ting enn videoformatet.
Svært skeptisk
Selv er jeg usikker på hvor mye av det som lages av
redaksjonelt innhold rettet mot unge som faktisk er en investering som vil gi
avkastning på sikt. Vil en video publisert på TikTok av en lokalavis, hvor man
når alt fra noen hundre til et par tusen brukere, bidra til at avisen fremstår
som en relevant nyhetsleverandør for en oppvoksende generasjon?
Jeg er veldig skeptisk. Kanskje er
investeringen vel så mye i journalistene, som får en mulighet til å teste ut
nye flater.
Når det gjelder høydevideo er det all grunn til å tro at det
blir med oss i overskuelig fremtid, men det absolutt ikke gitt at dette er
fremtidens løsning. Det vil i så fall være avhengig av at nyheter og underholdning fortsatt
konsumeres på en avlang og flat dings.
Hva sier ungdommen?
Litt bortgjemt, et stykke ned i en pressemelding
Medietilsynet sendte ut før nyttår, er direktør Mari Velsand sitert på
følgende:
– En interessant tilbakemelding fra ungdommene, er at de
uttrykker skepsis til de redaktørstyrte medienes innhold i sosiale medier.
Så kommer det mest interessante. Igjen er det Velsand som er
sitert:
– De mener at dette innholdet kan være mindre troverdig enn
medienes nyheter på TV eller nettsider, fordi de opplever at innholdet i
sosiale medier tilpasses for å gjøre det mer spennende og ungdomsvennlig.
Svarene kommer fram i kvalitative intervjuer med 13-15 åringer.
Dette kan sikkert tolkes på flere måter, men en måte å se
det på, er at mer mediene tilpasser seg de sosiale medienes egenart, desto
mer kommer det i konflikt med hva mediene egentlig står for. Eller har stått
for.
En annen undersøkelse som er verdt å merke seg, er
Mediebedriftenes Landsforenings «Betaling for nyheter 2024». Aldersgruppen det
fokuseres på her er ikke helt den samme. Betalingsviljen til 13-15
åringene er noe begrenset, men her kommer det fram at blant personer under 30
år, foretrekker 7 av 10 tekstbaserte artikler på nett når de skal oppdatere seg
på nyheter fra norske aviser, uavhengig av kjønn.
Likevel ha rett
Det betyr selvsagt ikke at det er feil å bygge profiler. Eller
at fremtiden for å nå unge er tekst. Kritikken over kan også tolkes i retning
av at Max Social har rett. Eller i hvert fall at tydeligere profil(er) er en del av svaret.
I virkeligheten vi nå beveger oss inn i, hvor dagens halvgode
algoritmer gradvis erstattes av kunstig intelligens som kanskje etter hvert
blir intelligent, er det trolig ikke det å bli forvekslet med konkurrenten som
gir de beste fremtidsutsiktene. Uavhengig av publiseringsplattform.
Samtidig føles det litt rart at en av Norges største og eldste aviser, går til influenser-eksperter for å kjøpe hjelp.
«Middelaldrende mann om media» er en fast Journalisten-spalte. Les flere spalter her.