Aktuell gjenoppstår
Fagbevegelsen blåser liv i sitt gamle reportasjeblad Aktuell, som vandret heden i 1974.
mossin@journalisten.no
Aktuell gjenoppstår ikke som halvkulørt ukeblad, men som månedlig fagblad for medlemmene i forbund som er tilknyttet LO Stat.
Nettopp reportasjer blir stikkordet også for det moderne Aktuell, som skal trykkes på avispapir og være på gata med første utgave i august. Opplaget blir på 150.000 eksemplarer. Bladet er tildelt det todelte navnet Magasinet Aktuell. Nostalgien er sikret ved at hovedlogoen er en noe modernisert utgave av originalen fra gamle dager. Rettighetene til Aktuell-navnet er på plass. For å være helt sikre har utgiverne også hentet tillatelse fra den tidligere elektrokjeden Aktuell, som hadde hovedsete i Drammen.
Nyheter på nett
Nyhetsformidling på internett har skapt behov for å endre de tradisjonelle fagbladene i LO Stat.
– Fem fagblader i LO Stat inngår i Aktuell-prosjektet, og derfor etablerer vi nå et sterkere samarbeid mellom de ulike redaksjonene. Fra nyttår har de ni ansatte samordnet seg i en felles redaksjon, som fram til sommeren skal innarbeide felles produksjonsrytme og deadline. Det største av våre blader, Kartellnytt, nedlegges når Aktuell er på gata. Kartellnytt går i dag til samtlige medlemmer i statssektoren, forteller Ole Kristian Mortensen.
Han er redaktør i Kartellnytt og daglig leder i stiftelsen Medieforum, som i tillegg til Kartellnytt produserer fagbladene Posthornet, I skolen, Jernbanemanden, NFF-Forum og Tjenestemannsbladet.
Seks versjoner
Administrasjonssjef i Medieforum, Liv Lysaker, legger til at det ikke er snakk om at dagens fagblader går inn i Aktuell. De skal leve videre som fem ulike versjoner, med Aktuell som fellesnevner. Det skal etter planen skje ved at stoff om de respektive forbundene presenteres på åtte sider foran og åtte sider bak de 32 fellessidene i Aktuell. En tredjedel av totalopplaget vil bli utgitt med fire pluss fire spesialsider for de øvrige forbundene som er knyttet til LO Stat.
Forsidene i de fem bladene skal utformes i et samspill mellom forbundsbladenes navn og Aktuell-logoen.
– Det redaksjonelle miljøet i Medieforum skal nå, sammen med en ny redaksjonssjef, forme innholdet i Aktuell. Reportasjer og personrelatert stoff blir de bærende elementene, forklarer Lysaker.
Satser på bilder
I likhet med gamle Aktuell vil det nye magasinet bevisst bruke fotografiet som journalistisk virkemiddel. Da Aktuell gikk inn i 1974 var det i stor grad på grunn av konkurransen fra bildemediet tv. Medieforum frykter ikke en liknende skjebne for det nye bladet.
– Gamle Aktuell var «Norge rundt»-aktig. Vi satser derimot på å lage et aktuelt magasin for arbeidstakerne, med fokus på temaer som angår arbeidsplassene deres. En av målsettingene er å lage et slags arbeidslivets forbrukermagasin, med dyptpløyende saker og analyser. Bildene blir helt sentrale i layouten, som et moderne virkemiddel for å nå fram til leserne, sier Ole Kristian Mortensen og Liv Lysaker.